Na blogu najczęściej pojawiają się gry edukacyjne, które sama tworzę. Nie znaczy to jednak, że nie korzystam z "gotowców". Wręcz przeciwnie, mamy ich w domu całkiem sporo i często z nich korzystamy, niejednokrotnie modyfikując zasady i dodając coś od siebie.
Kiedy więc zgłosiło się do mnie wydawnictwo Edgard z propozycją zrecenzowania dwóch gier matematycznych sygnowanych logo Kapitan Nauka, z przyjemnością się zgodziłam.
Dziś przedstawię Wam grę Piraci. Gra matematyczna na dodawanie i odejmowanie. Od początku wiedziałam, że drzemie w niej potencjał ale nie spodziewałam się, że aż taki! Kiedy rozłożyłam przed sobą elementy gry i usiadłam z notatnikiem żeby spisać swoje pomysły na ich wykorzystanie...przepadłam. Lista wyszła tak długa, że ledwo zmieści się w jednym wpisie. Dlatego też druga gra Żaby czy Kraby. Gra na mnożenie pojawi się w osobnej recenzji. Zwyczajnie się nie zmieściła ;)
Gra przeznaczona jest dla dzieci w wieku 4-8 lat i pomaga w utrwalaniu dodawania i odejmowania w zakresie do 20. Przy okazji ćwiczy spostrzegawczość, pamięć i koncentrację, bazując na zasadach gry memo.
W pudełku mamy cztery plansze dla graczy, 96 żetonów z działaniami oraz wynikami i oczywiście instrukcję. Wszystko ładne, kolorowe i naprawdę solidne.
W pudełku mamy cztery plansze dla graczy, 96 żetonów z działaniami oraz wynikami i oczywiście instrukcję. Wszystko ładne, kolorowe i naprawdę solidne.
Jak gramy
Gracze losują po sześc kafli z wynikami i układają je wynikiem do góry na swoich planszach. Następnie w swojej kolejce gracz losuje kafelek z działaniem i sprawdza czy na swojej planszy ma wynik odpowiadający wylosowanemu działaniu.
W sprawdzaniu poprawności obliczeń pomagają obrazki na odwrocie kafelków - każde działanie i odpowiadający mu wynik mają taki sam symbol. Dzięki temu dzieci mogą grać bez udziału rodziców, samodzielnie kontrolując poprawność swoich obliczeń.
Jeśli działanie i wynik się zgadzają to gracz zakrywa kafelek z wynikiem na swojej planszy. Zadaniem graczy jest zakrycie wszystkich swoich wyników. Wygrywa gracz, który zrobi to jako pierwszy.
Po szczegółowy opis rozgrywki odsyłam Was do filmu wydawcy
W instrukcji jest też wariant gry dla początkujących czyli młodszych graczy. Przewiduje on rozłożenie na stole kafli z wynikami tak aby wyniki były widoczne dla graczy. Pozostałe zasady nie zmieniają się.
Ja od siebie dodam jeszcze jeden wariant dla początkujących. Nie wprowadza on zmian w zasadach. W tym przypadku eliminujemy tylko kafle z działaniami i wynikami powyżej 10. Dzięki temu dzieci mogą ćwiczyć dodawanie i odejmowanie na mniejszych liczbach a dodatkowo ograniczona ilość kafli również ułatwia zadanie.
Wariant z zakrytymi kaflami.
Wariant z zakrytymi kaflami.
Jak już wcześniej wspomniałam, stworzyłam sobie listę pomysłów na wykorzystanie elementów gry.
Młodsze dzieci poznają liczby, uczą się je nazywać, rozpoznawać która jest większa a która mniejsza. Segregują, ustawiają w kolejności, łączą w pary.
Jeśli chcemy żeby było łatwo to z wszystkich kafelków z liczbami wybieramy tylko te, które będą niezbędne do wykonania konkretnego zadania. Jeśli ma być trudno to dorzucamy trochę dodatkowych kafelków lub wszystkie jakie są dostępne.
1. Układanie liczb w rosnącej kolejności
2. Odszukiwanie par kolejnych liczb
3. Odwzorowanie układu liczb
4. Układanie kolejnych liczb parzystych / nieparzystych
W dalszej kolejności pojawia się wykonywanie działań, które podobnie jak liczby, możemy porównywać, segregować.
1. Łączenie kolejnych liczb z odpowiadającymi im działaniami
2. Porównywanie dwóch losowo dobranych działań, oznaczenie wyników oraz określenie który jest większy a który mniejszy
3. Odnajdywanie dwóch działań, które dają ten sam wynik (dwie wersje)
4. Grupowanie wyników na parzyste i nieparzyste
5. Ułożenie ciągu działań, które dają kolejne wyniki począwszy od 1
6. Grupowanie wyników na większe i mniejsze od 10
7. Odnajdywanie par działań, które dadzą sumę 20
Lista jest długa ale z pewnością nie wyczerpałam wszystkich możliwości także bądźcie kreatywni i do dzieła!
wydawnictwo: Edgard seria Kapitan Nauka
liczba graczy: 2-4
wiek: wg. producenta 4-8 lat
czas gry: 10-20 min.
Zasady: bardzo proste
nasza ocena: 5/5
Woooow, wielkie dzięki 😍😍
OdpowiedzUsuń:)
Usuń