Strony

Gry do plecaka - Szkoła Latania i Łap za słówka

Małe gry karciane cieszą się u nas dużym powodzeniem. Maja tę zaletę nad innymi grami, że są kompaktowe czyli można je wszędzie ze sobą zabrać, ponadto najczęściej rozgrywka jest bardzo szybka a samo przygotowanie gry zajmuje minimum czasu.

Te cechy sprawiają, że małe karcianki idealnie sprawdzają się w podróży i na wakacjach. Dzięki Wydawnictwu Egmont regularnie na rynku pojawiają się kolejne tytuły z serii Gry do plecaka. Do tej pory wydanych zostało już sześć kompaktowych gier rodzinnych o prostych zasadach. 

W naszej kolekcji znalazły się dwie spośród wspomnianych sześciu gier.
na zdjęciu dwie małe gry karciane łap za słówka i Kajko i kokosz szkoła latania

Kajko i Kokosz. Szkoła latania 


to nawiązująca do popularnej serii komiksów "Kajko i Kokosz" gra dla 2-6 graczy w wieku od 7 lat.

Na grę składają się:
- talia kart o wartościach 1-14 (plus jokery dające wartość pomiędzy 1-7)
- 7 kafelków przedmiotów i dwa żetony, które umożliwiają grę w wariancie zaawansowanym
- krótka, przejrzysta instrukcja
na zdjęciu komponenty z gry szkoła latania, karty, kafle,żetony i instrukcja

Jak gramy


Tasujemy wszystkie karty i rozdajemy graczom po 6 a pozostałe odkładamy w zakryty stos. Zadanie polega na zagrywaniu ze swojej ręki kart na wspólny stos przy zachowaniu reguły mówiącej o tym, że wartość każdej kolejnej karty lub suma kart (możemy dokładać po kilka kart o tej samej wartości) musi być większa od tej położonej przez poprzedniego gracza.
Po dołożeniu karty/kart, gracz dobiera ze wspólnego stosu tyle aby znów mieć ich na ręce 6.
na zdjęciu rozgrywka, dwa zestawy kart, które gracze mają na ręce i stos kart odrzuconych
Gdy gracz nie chce lub nie ma możliwości zagrania karty z reki, dobiera cały stos kart ze stołu i odkłada obok siebie w zakryty stos. Na koniec gry każda z tych kart będzie się liczyła jako punkt karny.

Gra toczy się do momentu gdy wyczerpią się karty ze wspólnego stosu i jeden z graczy zagra swoją ostatnia kartę. Wtedy następuje podliczanie punktów. Wygranym zostaje gracz z najmniejszą liczbą kart (punktów).


na zdjęciu zbliżenie na jedną z kart, w tle widać rozmazane pozostałe karty


W wariancie zaawansowanym wykorzystujemy kafle i żetony, dające graczom różne dodatkowe opcje takie jak np. możliwość zagrania trzech kart o kolejnych wartościach lub dowolna liczbę kart o wartościach poniżej 5.


na zdjęciu kafle i żetony do wariantu dodatkowego w kolorze różowym

Łap za słówka


to gra przeznaczona dla 3-8 graczy w wieku od 8 lat.

Na grę składają się:
- 30 kart kategorii
- 42 karty liter
- 38 kart punktów
na zdjęciu komponenty gry łap za słówka karty, pudełko i instrukcja, wszystko w seledynowej tonacji
Dodatkowo do gry będziemy potrzebować kartki i czegoś do pisania dla każdego z graczy.

Gra przywodzi na myśl znaną i lubianą grę słowną w kraje i miasta i jest w pewnym sensie jej wariacją.


Jak gramy


Karty liter układamy na stole w dwóch stosach. Karty kategorii tasujemy i rozdajemy każdemu po dwie, które gracze trzymają zakryte. Dodatkowo każdy z graczy bierze kartkę i coś do pisania.

W swojej rundzie gracz wykłada na środku stołu jedną ze swoich kart kategorii a następnie odsłania dwie karty liter.


na zdjęciu trzy stosy kart i odkryta karta kategorii oraz dwie karty z literami

Zadaniem graczy jest zapisanie na swoich kartkach trzech słów z danej kategorii, zawierających obie odkryte litery. Pierwszy z graczy, który zapisze słowa woła "stop" i jest to sygnał dla pozostałych, że muszą przerwać pisanie.

Kolejnym etapem jest zliczanie punktów. Gracze dostają po jednym punkcie za każde słowo, które się nie powtarza. Jeśli któreś ze słów występuje u dwóch lub więcej graczy to nie dostają oni za nie punktów.

Kolej przechodzi na następnego gracza i rozgrywamy kolejną rundę.
Po rozegraniu wcześniej ustalonej liczby rund przychodzi pora na podliczenie punktów i wyłonienie zwycięzcy.

Warianty gry


Wydawca podaje dodatkowy wariant gry, w którym odkrywamy jedną kategorię i aż trzy litery zamiast dwóch. Rozgrywka wygląda tak samo z tym, że obligatoryjne jest użycie co najmniej dwóch liter do stworzenia wyrazu ale jeśli komuś uda się utworzyć wyraz ze wszystkimi trzema literami to otrzymuje za niego aż 2 punkty. 


na zdjęciu zbliżenie na kartę z kategorią rzeczy w łazience


W odróżnieniu do wariantu nagradzającego graczy bardziej zaawansowanych, warto rozważyć łatwiejsze opcje dla młodszych graczy.

Możemy tu wykorzystać zasady z popularnej gry  w kraje i miasta, w której wymyślamy wyraz na dana literę. Mimo, że opcja taka daje mniej możliwości to jednak dzieciom łatwiej jest odnaleźć w głowie słowa zaczynające się na wybrana literę niż te, które skrywają ją gdzieś w środku.

Innym ułatwieniem może być zawężenie kategorii tylko do tych łatwiejszych i bardziej znanych dzieciom oraz zrezygnowanie z limitu czasu, które pozwoli na spokojniejsza grę i da szansę tym mniej wprawionym graczom.


na zdjęciu osiem kart z łatwiejszymi kategoriami takimi jak zwierzęta, rośliny czy imiona

Nasze wrażenia


Zarówno Szkoła Latania jak i Łap za słówka idealnie sprawdzą się jako gry imprezowe w gronie dzieci, młodzieży czy rodzinnym dzięki możliwości grania w większym składzie. Dodatkowo proste zasady ułatwią wprowadzenie nowych graczy a niewielkie komponenty w postaci kart umożliwią rozgrywkę w praktycznie każdych warunkach, na plaży, pikniku czy w samolocie.



Recenzje zgłaszam do projektu Grajmy!






1 komentarz: