Strony

Komiksy paragrafowe Rycerze i Rycerze 3

Słyszeliście kiedyś o komiksach paragrafowych? Ja osobiście dopiero niedawno spotkałam się z tego typu publikacjami. Wydawnictwo Foxgames kilka lat temu wprowadziło do Polski pierwsze komiksy paragrafowe w postaci książek, przeznaczone dla szerszego odbiorcy. Publikacje zostały bardzo pozytywnie przyjęte przez czytelników a rosnące zainteresowanie spowodowało pojawienie się od tamtego czasu wielu kolejnych tytułów.

na zdjęciu widzimy leżące na białym tle dwie książki Rycerze 1 i rycerze 3, obie w twardych brązowych okładkach z obrazkiem przedstawiającym rycerzy na środku okładki

A co to takiego ten komiks paragrafowy?  Kryje on w sobie połączenie książki i gry. Podczas lektury wcielamy się w postać wybranego bohatera i poruszamy się pomiędzy różnymi kadrami książki, dokonując tym samym wyborów determinujących nasze dalsze losy. Nieodłączną częścią zabawy są też zagadki, szyfry jakie musi rozwiązać  i zadania jakie musi wykonać nasz bohater aby mógł kontynuować swą podróż i szczęśliwie dotrzeć do jej celu. Wiele dróg do osiągnięcia tego celu powoduje, że komiks można czytać wielokrotnie, przeżywając nowe przygody. Jeśli spotkaliście się kiedykolwiek z grami fabularnymi (RPG, z ang. role-playing game), to komiks paragrafowy w pewnym sensie przypomina tego typu grę.


Przygoda

Zarówno w pierwszej jak i trzeciej części Rycerzy,  początkowe  strony zawierają wprowadzenie i zasady rozgrywki. Tam też znajdziemy śmiałków, spomiędzy których możemy wybrać swojego bohatera. Będzie on nam towarzyszył podczas całej przygody. 



na zdjęciu zbliżeniu kadru, w którym wybieramy bohatera

W trakcie podróży nasz bohater przemieszcza się pomiędzy kadrami książki, poznając i eksplorując okolicę. Odnajduje rozmaite przedmioty, które dołącza do swojego ekwipunku.  Często na swojej drodze spotyka też przeciwników, z którymi może się zmierzyć, dogadać lub po prostu przed nimi uciec. Każdy z naszych wyborów będzie miał swoje konsekwencje. Warto jednak zawsze pamiętać, że uczciwość popłaca :) Niekiedy też przejście do kolejnego kadru uzależnione będzie od rozwiązania zagadki czy złamania szyfru.  


na zdjęciu zbliżenie kadru, w którym dostajemy informacje o niepowodzeniu i konieczności rozpoczęcia od początku


Podczas lektury będziemy też korzystać z karty bohatera, na której zapiszemy cechy postaci a w trakcie rozgrywki uzupełniać będziemy o kolejne osiągnięcia czy zdobyte przedmioty. 

Kartę bohatera znajdziecie w książce ale, że ja jestem przeciwnikiem niszczenia książek więc wydrukowałam ją sobie ze strony wydawnictwa. I tu ogromny plus dla FoxGames za udostępnienie tego elementu. 



na zdjęciu strona przedstawiająca kartę bohatera z tabelkami, w których będziemy wpisywać osiągnięcia bohatera
Kolejny dodatkowy element pojawia się w trzeciej części Rycerzy i jest to wycięte z książki koło, którego będziemy używać do rozstrzygania potyczek z wrogiem (tu również sugeruję wydrukować je ze strony wydawnictwa a książkę zostawić w spokoju). Rezultaty są całkowicie losowe jednak w połączeniu z naszymi atrybutami, możemy wstępnie oszacować prawdopodobieństwo wygranej i podjąć decyzję o walce albo ewentualnej ucieczce.


zdjęcie przedstawia koło, które należy wyciąć z książki, posłuży ono do walki z przeciwnikami


Wrażenia

Cała seria jest bardzo ładnie zilustrowana i naprawdę można wczuć się w klimat średniowiecznych przygód.

W każdej z kolejnych części spotykamy tych samych bohaterów, przy czym wszystkie trzy części można czytać niezależnie i nieznajomość pierwszej nie wyklucza czytania od razu którejś z kolejnych części. My na przykład z pierwszej przeskoczyliśmy na trzecią. I tu od razu nasuwa mi się pewne spostrzeżenie. Część trzecia wydaje się być trochę bardziej wymagająca, choć też wprowadza pewne ułatwienie w postaci możliwości wybrania trybu rozgrywki, łatwy dla giermka lub trudny dla rycerza. Mamy tu jednak więcej zagadek i poważnych wyborów a znacznie mniej pustych kadrów z widoczkami, które odrobinę mi przeszkadzały w części pierwszej.


na zdjęciu kadr, w którym musimy przejść labiryntem i obliczyć sumę mijanych po drodze liczb

Jeśli chodzi o poziom trudności to sugerowany wiek 8+ jest jak najbardziej na miejscu (no chyba, że dziecko czyta z rodzicem). Konieczna jest tu umiejętność czytania ze zrozumieniem a same zagadki bywają czasem kłopotem dla samych rodziców. Myślę, że mogłyby być odrobinę łatwiejsze bo jednak największą frajdą dla dzieci jest możliwość samodzielnego działania i znajdywania rozwiązań a tu niestety często potrzebna jest pomoc czy konsultacja z rodzicem. 

Zdecydowanie książka wymaga od nas cierpliwości i nagradza za wytrwałość. Nam nie udało się ukończyć żadnej z części za pierwszym razem. W pierwszym tomie najpierw skończył nam się czas na poszukiwania i dotarcie z powrotem do zamku, kolejnym razem zginęliśmy a jeszcze innym razem błądziliśmy w kółko tak długo, że prawie straciliśmy nadzieję na wydostanie się z tego zaklętego kręgu. Jednak wytrwałość popłaciła i w końcu udało nam się.

na zdjęciu kadr, w którym musimy podjąć decyzję czy walczymy z przeciwnikiem, rozmawiamy z nim czy uciekamy


W trzeciej części nie mamy ograniczenia czasowego ale za to dużo więcej potyczek a to powodowało, że niejednokrotnie nasz bohater tracił życie zanim ostatecznie dotarliśmy do celu.

Mimo trudności jakie napotkaliśmy w trakcie lektury, książki niesamowicie spodobały się zarówno dzieciom jak i mi samej. Z cała pewnością sięgniemy po kolejne komiksy paragrafowe bo to po prostu fantastyczna forma spędzania czasu.


Dla kogo

Komiks paragrafowy jest idealnym narzędziem, które może pomóc wciągnąć oporne na czytanie dzieci w świat literatury. A to dzięki wartkiej akcji, tajemnicy, dodatkowym zadaniom do wykonania w trakcie czytania. Nie da się ukryć, że takie zabiegi budują zaangażowanie czytelnika. Ponadto mamy tu ograniczoną ilość tekstu, co tez może być pewną zaletą dla dzieci czytających mało lub zaczynających swoja przygodę z czytaniem.


na zdjęciu zbliżenie kadru, w którym musimy rozwiązać zagadkę, rozszyfrować wiadomość


Z drugiej strony komiks paragrafowy może być doskonałym wprowadzeniem do świata gier fabularyzowanych (RPG), które może nie są tak popularne jak tradycyjne planszówki ale również mają swoje szerokie grono fanów i z całą pewnością warte są poznania. 

Z resztą, jako rodzice chcemy przecież poszerzać horyzonty naszych dzieci więc jeśli jeszcze nie znacie komiksów paragrafowych i gier fabularyzowanych to najwyższa pora je poznać a potem wciągnąć w nie dzieci.


wydawnictwo: Foxgames
liczba graczy: 1
wiek: 8+




2 komentarze:

  1. Mamy na półce Rycerzy 2. Długo już czekają na swoją kolej... Może warto się do nich przekonać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbujcie! Moje chłopaki lubią ten typ książki. Do tej pory czytaliśmy takie, które w razie błędu, kierowały z powrotem i można się było poprawić ale Rycerze błędów nie wybaczają ;) O dziwo, tutaj nawet się nie zrażali jak parę razy z rzędu zabłądziliśmy czy zginęliśmy... Jak przeczytamy kilka opasłych tomów, które przyniosłam ostatnio z biblioteki to zaczniemy kolejną paragrafówkę :)

      Usuń