Strony

Terra

Terra to familijna gra quizowa, sprawdzająca wiedzę graczy z kilku kategorii, takich jak geografia, botanika czy historia. Nie bez znaczenia będzie tez wiedza ogólna, która nawet przy nieznajomości dokładnej odpowiedzi, pozwoli przynajmniej ją oszacować. 

Jeśli spotkaliście się wcześniej z grą Fauna, to będziecie mieć już całkiem spore wyobrażenie o naszej tytułowej grze, która jest jej kontynuacją. Zmiany w mechanice są kosmetyczne, a główna różnica polega na zmianie tematyki pytań quizowych. 

pudełko gry terra na białym tle

Zawartość

– 150 dwustronnych kart z pytaniami;

– plansza z nadrukowaną mapą świata i trzema torami (skala lat, długości i liczb);

– 36 drewnianych znaczników w sześciu kolorach;

– podajnik do kart;

– instrukcja.

plansza z mapą

Jak gramy

W grze znajdziemy karty, różniące się od siebie poziomem trudności. Wybierać możemy spośród czterech różnych poziomów, które oznaczone są na kartach ramkami w różnych kolorach.  

karty z pytaniami na czterech poziomach trudności


Pierwszym krokiem będzie zatem wybór stopnia trudności, dopasowanego do umiejętności graczy, a następnie umieszczenie wybranych kart w podajniku. Podajnik jest skonstruowany tak, że gracze widzą tylko górną część znajdującej się w nim karty, zawierająca nazwę zagadnienia oraz trzy związane z nim pytania. Pierwsze pytanie dotyczy zawsze usytuowania zagadnienia na mapie, ze wskazaniem liczby obszarów, na jakich ono występuje.

podajnik do kart

Gra toczy się przez ustaloną wcześniej liczbę rund, a na każdą rundę składa się kilka faz:

Postawienie znaczników na planszy. 

W każdej z rund rozpoczynającym jest inny gracz i to on jako pierwszy umieszcza znacznik w swoim kolorze na wybranym obszarze mapy lub skali. W związku z tym, że na danym obszarze znajdować się może tylko jeden znacznik, pozostali gracze dokładają swoje znaczniki w innych wybranych miejscach mapy lub skali. 

Gdy już wszyscy gracze położą po jednym znaczniku, zaczyna się kolejna faza dokładania, w której gracze mogą dokładać w dowolnych miejscach tyle znaczników, ile uznają za stosowne. Ale uwaga!  Tylko te znaczniki, które typowały bezpośrednio we właściwym miejscu lub jego najbliższym sąsiedztwie, wracają do gracza. Jeśli więc po sprawdzeniu odpowiedzi okaże się, że gracz zużył wszystkie znaczniki, ale źle typował, to wrócą do niego tylko trzy (wymagane minimum), zamiast sześciu. Gracz, który nie chce ryzykować dokładania kolejnych znaczników, może w dowolnym momencie spasować. 


fragment planszy ze skalą


Faza punktacji.

Zarówno w sytuacji punktowania obszarów, jak i skal, wykorzystujemy ten sam, niezwykle prosty system punktacji. Za dobrze wytypowany obszar gracz otrzymuje 7 punktów, a za znacznik znajdujący się w najbliższym jego sąsiedztwie, 3 punkty. Jeśli gracz jako jedyny dobrze wytypował odpowiedź, to dostaje bonus w postaci podwojenia zdobytej za tą odpowiedź liczby punktów. Wszystkie otrzymane w danej rundzie punkty zaznaczamy jednym ze znaczników w kolorze gracza, na torze punktacji.

Zmiana gracza rozpoczynającego.

Po zakończonej rundzie, kolejna osoba przejmuje rolę gracza rozpoczynającego. Ważne, aby podczas jednej rozgrywki każdy z graczy pełnił tę rolę tyle samo razy. 

Po rozegraniu wcześniej ustalonej liczby rund, gracze sprawdzają swoje osiągnięcia na torze punktacji, a zwycięzcą zostaje gracz, który zgromadził najwięcej punktów.

pięć przykładowych kart z poziomu najłatwiejszego

Nasze wrażenia

Terra to bardzo dobra gra quizowa, która sprawdzi się w gronie znajomych lub rodzinnym. Wymagany wiek 10+ to absolutne minimum. Większość pytań jest na tyle trudna, że nawet dorośli będą mieć z nimi kłopot, dlatego proponowanie gry młodszym dzieciom minęłoby się z celem. Szczególnie, że nawet szacowanie, to w tym przypadku wyższa szkoła jazdy i bez odrobiny życiowego doświadczenia, nie da się pewnych rzeczy umiejscowić nawet w okolicy prawidłowej odpowiedzi. 

Z pewnością zastanawiacie się co z regrywalnością. Uważam, że jest na całkiem przyzwoitym poziomie. Zagadnień jest w sumie 300, a podczas jednej rozgrywki wykorzystujemy ich kilka lub kilkanaście. To daje nam całkiem sporo rozgrywek, zanim powrócimy do wykorzystanych już pytań. A gwarantuję, że i tak nie będziecie w stanie spamiętać dokładnych odpowiedzi. Owszem, łatwiej będzie się poruszać po skali bo zawsze coś w głowie zostaje, jednak nie na tyle dużo, aby wpłynęło to znacząco na kolejne rozgrywki. 

Niewątpliwym atutem tej gry jest jej walor edukacyjny. Pytania są różnorodne i skupiają się na ciekawostkach z zakresu geografii, botaniki czy historii. Z całą pewnością jest to gra dla ludzi ciekawych świata, chcących poszerzać swoje horyzonty. Myślę, że dobrze by się sprawdziła w szkołach, jako urozmaicenie tradycyjnej nauki i zachęta do zgłębiania wiedzy o otaczającym nas świecie. 


wydawnictwo: Egmont

wiek: 10+

liczba graczy: 2-6

czas gry: 45 minut

Zasady: Proste ale same pytania do najłatwiejszych nie należą ;)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz