Strony

Kto zbierze więcej - gramy z Uno


Mam w domu starszych przedszkolaków, którzy są na etapie fascynacji liczeniem. Liczymy wszystko i wszędzie, dlatego gry również postanowiłam dopasować pod ich aktualne zainteresowania.

Jakiś czas temu pokazywałam Wam grę Wykreśl wszystkie, która bardzo się dzieciakom spodobała. Postanowiłam więc wymyślić kolejną, przy której trzeba się trochę nakombinować z liczeniem. 

Do zabawy użyliśmy kart Uno, które są ostatnio u nas na topie ale spokojnie można użyć tradycyjnych kart. Gramy w 2-4 osoby (albo i więcej ale wtedy może się trochę dłużyć czekanie na swoją kolejkę). Przy 3-4 osobach warto też dołożyć karty w pozostałych kolorach.



na zdjęciu talia kart uno rozłożonych w czterech rzędach, na początku każdego rzędu leży karta joker a za nimi karty o wartościach od jeden do dziewięć, po dwa rzędy żółte i czerwone

Z talii wybieramy karty od jeden do dziewięć oraz jokery i układamy je w rzędach. My do gry użyliśmy dwóch kolorów kart ale równie dobrze można wykorzystać wszystkie cztery.

Jak gramy?

Gracz rzuca dziesięciościenną kostką (jeśli takiej nie mamy to losujemy z zapasowych kart 1-9/10 lub robimy odręcznie karteczki z liczbami). 

Nie musimy się z resztą ograniczać do 9 czy 10. Równie dobrze sprawdzi się kostka dwunastościenna czy dwudziestościenna lub własnoręcznie stworzone karty do losowania z liczbami do 20.

Po wylosowaniu liczby gracz zabiera ze stołu karty, których suma równa jest tej właśnie liczbie. 

I tu pojawiają się dwa warianty gry.

Trochę łatwiejszy

Możemy wziąć ze stołu maksymalnie dwie karty o tej samej wartości. 
Jeśli wypadło 6 to mamy kilka możliwości np. dobieramy 1,1,2,2 lub 1,2,3 lub 1,1,4 itd. Wszystko zależy od tego jakie karty zostały jeszcze na stole.


na zdjęciu karty uno leżące w rzędzie na poczatku karta czerwona o wartości jeden , następnie żółte jeden, czerwone dwa i żółte dwa


na zdjęciu trzy karty uno o wartościach jeden, dwa i trzy oraz dziesięciościenna kostka w kolorze czerwonym

Trochę trudniejszy

Możemy wziąć tylko po jednej karcie przedstawiającej konkretną wartość. I tak przy wylosowaniu 8 dobieramy np. 1,2,5 lub 1,3,4 bądź 3,5.

na zdjęciu karty uno żólte jeden, czerwone dwa , żółte pięć i kostka z wrzuconą liczba osiem

Do wykorzystania mamy też jokery, które tradycyjnie już zastępują każdą kartę.

na zdjęciu karty uno o wartościach jeden i cztery a pomiędzy nimi leży karta joker, pod nimi kostka dziesięciościenna

Z czasem gra zaczyna zwalniać, ponieważ wyzbieranie na początku kart o  mniejszych wartościach (liczy się ilość w końcowym rozrachunku), powoduje ograniczenie możliwości tworzenia liczb w dalszych etapach. 

Gdy na stole nie ma odpowiednich składników do stworzenia potrzebnej liczby to gracz traci kolejkę.

Gramy 10 rund. Wygrywa gracz z większą ilością uzbieranych kart (wartości nie mają znaczenia).




Wpis bierze udział w projektach POSZKOL(n)E oraz Grajmy!

Koniecznie zajrzyjcie na strony projektów po więcej inspiracji!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz