Utrwalamy znajomość liczb w zakresie do 100. Tym razem to nie liczenie ale rozpoznawanie samych liczb, ich położenia względem siebie. Tabelki pomagają również dostrzegać prawidłowości, rytmy i regularności dotyczące liczb. W tym celu przygotowałam plansze, które można wykorzystać na kilka sposobów.
Puzzle liczbowe
Pierwsza z nich to plansza zawierająca wszystkie liczby od 1 do 100. Wydrukowałam ja razem z drugą planszą, która ma tylko puste pola.
Tabelę z liczbami tniemy po liniach na mniejsze kawałki.
W zależności od umiejętności dziecka wycinamy mniejsze bądź większe elementy.
Zadaniem dziecka jest naklejenie tych kawałków w odpowiednie miejsca na pustej planszy tak aby finalnie powstała pierwotna tabela a każda z liczb była we właściwym miejscu.
Zadaniem dziecka jest naklejenie tych kawałków w odpowiednie miejsca na pustej planszy tak aby finalnie powstała pierwotna tabela a każda z liczb była we właściwym miejscu.
Uzupełnianka liczbowa
Kolejne plansze maja puste pola, w które należy wpisać brakujące liczby. Ja przygotowałam trzy warianty: brakujące przypadkowe liczby, brakujące rzędy czyli dziesięć kolejnych liczb oraz brakujące kolumny czyli liczby co dwa.
Zabawy z pustą planszą
Pustą planszę możemy wykorzystać do zabawy z dowolnymi, wybranymi przez nas liczbami. Prosimy dziecko aby wpisało np:
- tylko liczby parzyste/nieparzyste
- wszystkie liczby, które mają np. "2" czyli 2, 12, 20, 21 itd.
- liczby co 5
Zadanie jest dość trudne ponieważ wymaga wyobrażenia sobie położenia konkretnych liczb i ciągłego kontrolowania tego co się dzieje na planszy oraz gdzie wpisujemy kolejne liczby.
W podobny sposób możemy się bawić z zadrukowana planszą, zamiast wpisywać wybrane liczby należy je odszukać i zaznaczyć. Ta wersja jest oczywiście znacznie łatwiejsza od uzupełniania pustej planszy.
Zabawy z zadrukowana planszą
Poziom I
Odszukujemy na planszy konkretne liczby. W ten sposób możemy utrwalać liczby, które są dla nas ważne i które chcemy zapamiętać np. numer domu, data urodzenia, dzień imienin, wiek domowników, pierwszy dzień wiosny i wiele, wiele innych.
Poziom II
Zapisujemy dowolną liczbę i prosimy dziecko aby ją odtworzyło wybierając liczby dostępne na planszy.
Zapisuję liczbę 3542.
Jakie liczby postawione koło siebie pomogą nam ją stworzyć? Ile jest możliwości?
- 3, 5, 4, 2
- 35, 42
- 3, 54, 2
- 35, 4 ,2
- 3, 5, 42
- 35, 4 ,2
- 3, 5, 42
W wariancie trudniejszym nie zapisujemy liczby początkowej, należy ją odtworzyć z pamięci.
Myślę, że warto zalaminować sobie taka dwustronna planszę, z jednej strony pustą a z drugiej z nadrukowanymi liczbami. Dzięki temu będzie nam dłużej służyła :)
A dla Was mam plansze, dokładnie takie z jakich ja korzystałam.
A dla Was mam plansze, dokładnie takie z jakich ja korzystałam.
Widziałam takie zabawy na Pintereście. Świetne są :-) W Bajdocji też kilka :-)
OdpowiedzUsuńTak, sporo tego jest w sieci. Fajna rzecz bo można wykorzystać na masę sposobów :)
UsuńCóreczki już od najmłodszych lat ucze literek i cyferek, dlatego kupiłam dla nich zestaw Mozaika Literki i Cyferki od Alexandra. Na puzzle to jeszcze są za małe. Na razie liczymy do 10. Ten zestaw zawiera tablice ażurowe na, których z kolorowych elementów można ułożyć cyferki. Uważam, że łącznie nauki i zabawy to dobry sposób na przekazanie wiedzy.
OdpowiedzUsuńTo najlepszy sposób i przy małych dzieciach, jedyny słuszny:)
Usuń