Makao

Makao to kolejna gra karciana, której zasady chciałabym Wam przybliżyć. To jedna z gier, które kojarzą mi się z dzieciństwem dlatego chciałabym żeby i moje dzieci ją poznały. 

Zasady mogą nam przypominać Uno i słusznie bo obie gry mają ze sobą wiele wspólnego. 
na zdjęciu stos kart zakrytych a obok niego trzy siódemki wyrzucone na stos kart odrzuconych

Jak gramy


Do gry w 2-4 osób będziemy potrzebować talii 52 kart. W zasadzie nie ma ograniczeń co do ilości osób biorących udział w rozgrywce ale zwiększając ilość graczy powinniśmy włączyć do gry kolejną talię kart. 

Celem gry jest pozbycie się wszystkich kart z ręki
Zaczynamy od rozdania po 5 kart każdemu z graczy, jedną kartę wykładamy odkrytą na środek stołu a resztę układamy w zakryty stos.



Gracz w swoim ruchu może:

- odrzucić jedną lub więcej kart (pod warunkiem, że mają taką samą wartość), tak aby pierwsza z nich pasowała do już leżącej na stosie kolorem lub wartością;
- jeśli gracz nie ma możliwości odrzucenia karty to dobiera jedną ze stosu i jeśli ona pasuje to może wyrzucić ją jeszcze w tej samej turze.

Podobnie jak w grze Uno, tutaj również mamy karty funkcyjne. Oto ich działanie:

Dwójka i Trójka – kolejny gracz dobiera tyle kart ile wskazuje wartość na wyłożonej karcie czyli 2 lub 3;

Czwórka – kolejny gracz traci kolejkę;

Walet – tą kartą możemy żądać odrzucenia przez wszystkich graczy kart o wybranej wartości (dotyczy tylko kart, które nie są funkcyjne). Jeśli któryś z graczy nie posiada żądanej karty to dobiera jedną kartę ze stosu;

Dama – można ją położyć na dowolną kartę oraz na nią również można położyć dowolną kartę;

Króle bitne – są to dwa króle, które zobowiązują do pobrania ze stosu pięciu kart. Król pik to kara dla poprzedniego gracza (tego z prawej) a król kier dla kolejnego gracza (tego z lewej);

As – to karta, która umożliwia nam żądanie konkretnego koloru kolejnej wyrzucanej na stos karty; 

Joker – może zastąpić dowolna kartę (również funkcyjną).

na zdjęciu karty funkcyjne ułożone w dwóch rzędach

Wszystkie ze wspomnianych kart funkcyjnych można przebić koleją kartą funkcyjną, przy czym As przebija Asa, Walet-Waleta i Czwórka-Czwórkę. 
Pozostałe karty, które wymuszają pobranie kart ze stosu, mogą być dokładane po sobie z zachowaniem koloru lub wartości. Skutkuje to sumowaniem kar dla kolejnego gracza np. 
Gracz wyrzucił króla pik (pięć kart dla gracza po prawej) ale ten położył na niego dwójkę pik (kara 7 kart wraca do pierwszego gracza), ten dokłada kolejną dwójkę i następny po min gracz dostaje aż dziewięć kart karnych (chyba,że też może coś dołożyć).
na zdjęciu stos kart odrzuconych a na wierzchu król pik, dwójka pik i dwójka kier

Ważnym elementem gry jest zawołanie "makao" w momencie, gdy graczowi zostaje jedna karta na ręce. Pominięcie tego działania skutkuje dobraniem pięciu kart karnych.
Jeśli gracz kończy grę, wykładając w jednym ruchu kilka kart to woła "makao i po makale".




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz