Totem to lekka i szybka gra rodzinna o niezwykle prostych zasadach, które bez trudu opanują dzieci i początkujący gracze.
Gra pierwotnie została wydana w 2008 roku i od tamtego czasu otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia, w tym nagrodę Mensa Select.
Co znajdziemy środku?
Od tego zaczynam bo gra jest tak piękna, że trudno by było o tym nie wspomnieć. Pudełko wyróżnia się wśród innych gier ciekawymi grafikami i okienkiem, ukazującym kolorowe elementy tytułowego totemu. Muszę przyznać, że ten tytuł jest prawdziwą ozdobą mojej półki z grami :)
A co w środku... Wszystkie elementy wykonane są z najwyższą starannością. Dziewięć części totemu w żywych kolorach przyciąga wzrok, szczególnie dzieci :) Do tego mamy karty akcji dla każdego z graczy, karty celów oraz pionki i planszę. Wszystko ładne i kolorowe. Z resztą, zobaczcie sami.
Jak gramy
Każdy z graczy dostaje karty akcji w swoim kolorze i losowo wybiera jedną z nich. Kartę należy podejrzeć a następnie odłożyć na bok, nie będzie ona brała udziału w tej rundzie. Następnie każdy losuje po jednej karcie celu przedstawiającej układ trzech elementów totemu, które na koniec gry zapunktują jeśli znajdą się na trzech górnych polach. Celem graczy jest takie manewrowanie nimi przy pomocy kart akcji aby finalnie ułożyć właściwe elementy na punktowanych pozycjach.
Do wyboru mamy następujące karty akcji:
- przesuń element wyżej o 1, 2 lub 3 pola
- przesuń element niżej o 2 pola
- przesuń element na sam dół planszy
Warto pamiętać, że niektóre karty występują tylko raz a inne kilka razy. To wymusza planowanie, których kart użyć na początku, które zostawić sobie na "końcowy atak", czy lepiej poświęcić je na przeszkodzenie przeciwnikowi czy wykorzystać do promowania własnych elementów.
Gramy do momentu aż na planszy zostaną tylko trzy elementy totemu lub wyczerpią nam się karty akcji. Cała gra trwa trzy lub cztery rundy, po każdej liczymy uzyskane punkty i o tyle pól przesuwamy swój pionek na planszy. Wygrywa osoba, która na koniec uzyska najwięcej punktów.
My pierwszą rundę rozegraliśmy w otwarte karty, tak aby dzieci poznały możliwe ruchy i ewentualne strategie. Ale, jak już wcześniej wspomniałam, zasady gry są tak proste, że wystarczy jedna partia wprowadzająca aby dalej już móc grac na właściwych zasadach.
Wydawca proponuje też dwie wersje urozmaicające odrobinę rozgrywkę.
Jedna z nich pozwala graczowi uzyskać 5 punktów jeśli w którymś momencie gry układ trzech górnych totemów będzie odpowiadał układowi z jego karty celów. Jeśli gracz zdecyduje się na ten ruch to przesuwa swój pionek na planszy o 5 pól, nie bierze jednak udziału w rozgrywce do końca rundy.
Druga wersja przewiduje dwukrotne użycie wybranej karty akcji np. karta 3 w górę może przesunąć wybrany element totemu aż o 6 miejsc w górę lub dwa wybrane elementy o 3 miejsca w górę.
My również mamy swój wariant (to chyba żadne zaskoczenie) ;) Nazwaliśmy go "pędem do mety" bo rozgrywka potrafi być naprawdę szybka.
Do gry wykorzystujemy wszystkie karty akcji i celów. Przebieg gry jest podobny jak w wersji podstawowej, różni się przede wszystkim sposób punktowania.
Gracze losują po jednej karcie celu i wykonują ruch z zużyciem karty akcji. Jeśli choć jeden z totemów leży w miejscu punktowanym według karty celu to gracz może przesunąć swój pionek na planszy o ilość pól zgodną z punktacją jaką wskazuje karta celu. Następnie karta zostaje odrzucona a gracz losuje kolejną. Jeśli jednak karta wskazuje np. tylko dwa punkty a gracz chce zaryzykować i walczyć o więcej to nie musi jej od razu wykorzystać.
Ważna jest kolejności wykonywania działań czyli: najpierw karta akcji i przesunięcie totemów, następnie punktujemy i na koniec dobieramy nową kartę celu.
Punkty naliczamy tylko podczas swojej kolejki. Jeśli elementy ułożą się po naszej myśli ale jest kolej innego gracza to musimy poczekać (z nadzieją, że nic się nie zmieni na niekorzyść) na naszą kolej.
Wygrywa gracz, który jako pierwszy dojedzie swoim pionkiem do mety.
Warto pamiętać, że w grze pojawia się trochę negatywnej interakcji. Z jednej strony może to niektóre dzieci odrobinę zniechęcać, z drugiej jednak strony uważam, że to akurat idealny tytuł aby tę interakcję wprowadzić.
Sytuacja jest bardzo dynamiczna i konieczność wykorzystania wszystkich posiadanych na ręce kart wymusza wspomnianą interakcję. A to oznacza, że dziecko którego element np. właśnie powędrował na sam dól, w swojej rundzie może się odwdzięczyć tym samym :) Możliwość szybkiego rewanżu z pewnością powoduje, że łatwiej się przyjmuje drobne porażki. Ponadto dorośli, poprzez swoje reakcje, mogą pokazać dziecku, że to wszystko to tylko zabawa. Pamiętajmy, że dzieci nas bardzo uważnie obserwują ;)
wydawnictwo: Nasza Księgarnia
liczba graczy: 2-4
wiek: 6+
czas gry: 25 min
Zasady: bardzo proste
nasza ocena: 5/5
Dziękujemy wydawnictwu Nasza Księgarnia za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.
Dziękujemy wydawnictwu Nasza Księgarnia za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.
Grę zgłaszam do projektu Grajmy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz