Kościana gra z mnożeniem

Do stworzenia nowej matematycznej zabawy z mnożeniem wykorzystałam grę, która jest dość popularna ale jak dla mnie zbyt losowa. Postanowiłam wprowadzić do niej kilka elementów, które pozwolą graczom wykorzystać umiejętność strategicznego myślenia i nieznacznie zmniejszą losowość. 

na niebieskiej kartce w kratkę gracze rysują prostokąty zależne od wyników rzutów kostką

Potrzebne materiały


● dwa długopisy lub pisaki w różnych kolorach;
● kartka w kratkę;
● kostka do gry (może to być tradycyjna kostka z liczbami 1-6 lub kostka dziesięciościenna).

Zasady gry


Gracz w swoim ruchu wykonuje dwa rzuty kostką. Wyniki rzutów należy przez siebie pomnożyć a następnie zaznaczyć na kartce obszar odpowiadający wykonanemu działaniu. Będzie to prostokąt (lub kwadrat, który też jest prostokątem), o bokach odpowiadających wylosowanym liczbom.

Zaczynamy od pola startowego w wybranym rogu kartki, najlepiej aby gracze wybrali przeciwległe rogi. Każdy kolejny prostokąt należy dorysować tak aby dotykał zakreślonego już wcześniej pola gracza przynajmniej jednym bokiem. W zakreślone pole wpisujemy działanie i wynik mnożenia (teoretycznie możemy to pominąć ale przecież chodzi o utrwalanie umiejętności mnożenia i oswajanie się z działaniami).

Gracz w ciągu całej rozgrywki ma możliwość trzykrotnie przerzucić kostkę, jeśli uzna że wynik mu nie odpowiada.

Gramy do momentu aż zakreślone zostaną wszystkie pola lub gdy po dwóch kolejnych rzutach obaj gracze nie byli już w stanie wykonać ruchu.

Podczas rozgrywki warto walczyć o punkty bonusowe. Każdy zakreślony w naszym kolorze obszar o polu 10x10 daje dodatkowe 10 punktów. Obszar taki należy dodatkowo obrysować, punktuje on tylko raz i nie można wykorzystać żadnego jego fragmentu do stworzenia kolejnego obszaru bonusowego.

Na koniec gry podliczamy punkty. Składają się na nie punkty podstawowe za zakreślone pola w naszym kolorze (jest to suma wszystkich iloczynów) oraz bonusy za zakreślone pola 10x10.


na zdjęciu pole gracza różowego, który zaznaczył już swój pierwszy bonus


Dzięki dodatkowi bonusów, pojawia się w grze odrobina strategii. Gracze muszą dobrze planować rozmieszczenie swoich pól, tak aby zmaksymalizować szansę na zdobywanie dodatkowych punktów. W pewnym momencie gry pojawia się też interakcja w postaci możliwości blokowania przeciwnikowi pól potrzebnych mu do zdobycia bonusów a nawet umożliwiających jakąkolwiek dalszą rozbudowę swojego obszaru. Możliwość przerzucenia kości wprowadza z kolei element push your luck, znany z wielu gier (czyli testowanie swojego szczęścia).

Jak Wam się podobają te drobne zmiany? 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz