Fantastyczne Światy to gra, która jest na rynku już od kilku lat i przez ten czas zyskała uznanie wielu graczy. Na grę składa się talia 53 kart. Niby niedużo, a jednak w zupełności wystarczają one do rozegrania wielu satysfakcjonujących partii.
Dzięki dodatkowi Przeklęte Skarby, fani tej niewielkiej karcianki otrzymują możliwość urozmaicenia rozgrywek poprzez dowolne łączenie podstawowej wersji gry z elementami z dodatku, takimi jak nowe karty dodawane do bieżącej talii oraz karty przeklętych przedmiotów.
Zawartość
Wersja podstawowa zawiera talię 53 unikatowych kart.
W dodatku znajdziemy 47 dodatkowych kart, w tym 23 karty nowych zestawów, przedstawiające kolejne budowle i postacie z innych światów, oraz 24 karty przeklętych przedmiotów.
Zasady
Zasady gry są niezwykle proste, a tłumaczenie ich zajmuje około minuty. Jednak do pełnej satysfakcji z rozgrywek, potrzebne jest pewne obeznanie z grą, poznanie kart, zależności, oraz możliwości jakie przed nami stoją.
Na szczęście poznanie 53 kart nie jest wyzwaniem i po dwóch, trzech partiach, możemy już sprawnie operować kartami i wychwytywać najważniejsze połączenia.
Podobnie rzecz się ma jeśli chodzi o dodatek. Zapoznanie się z nowymi kartami nie powinno stanowić większego problemu, a gracze którzy dobrze znają podstawową wersję, sprawnie wplotą je w swoje rozgrywki.
Rozgrywka
Wersja podstawowa
Gracze na starcie otrzymują po 7 losowych kart.
W swoim ruchu gracz dobiera jedną kartę z zakrytego stosu lub spośród tych, z których zrezygnowali przeciwnicy. Następnie odrzuca jedną kartę, tak aby wciąż mieć ich na ręce 7. Tylko tyle i aż tyle.
Gra kończy się, gdy na obszarze kart odrzuconych znajdzie się 10 kart.
Zwycięzcą zostaje gracz z najwyższą sumą punktów na ręce.
Rozgrywka z dodatkiem
W przypadku rozgrywki z dodatkiem Przeklęte Skarby, do gry wprowadzamy jeden lub oba dodatkowe zestawy kart.
Talię kart nowych zestawów wtasowujemy w talię podstawową, uzyskując tym samym pewne urozmaicenie w grze, ale i utrudnienie w tworzeniu kombinacji kart. W związku z tym wprowadzono drobną zmianę, dotyczącą liczby kart w grze. Grając z dodatkiem, gracze będą mieli po 8 kart na ręce, a obszar kart odrzuconych pomieści ich aż 12.
Karty przeklętych przedmiotów tworzą osobną talię. Każdy z graczy dostaje po jednej takiej karcie i kładzie ją przed sobą, odkrytą. W swojej turze gracz ma do wyboru jedną z trzech możliwości:
- nie korzysta z karty, nic się nie dzieje;
- odrzuca kartę i dobiera inną z zakrytego stosu;
- wykorzystuje zdolność karty, odwraca ją awersem do dołu i dobiera nową kartę.
Wszystkie wykorzystane karty przeklętych przedmiotów pozostają z graczem do końca gry i będą partycypować w finalnym wyniku gracza. A warto zaznaczyć, że użyte przeklęte przedmioty zazwyczaj zapewniają ujemne punkty na koniec gry.
Warianty
Wiecie jak bardzo lubię gry, które mają różne warianty rozgrywki :)
Dzięki zaangażowaniu fanów, Fantastyczne Światy doczekały się trybu solo, który dostępny jest na platformie BGG.
Ponadto rozgrywka dwuosobowa stała się oficjalnie pełnoprawną częścią gry! Starsza wersja posiadała na pudełku informację o liczbie graczy 3-6, a wariant dla dwóch graczy był tylko jedną z dodatkowych opcji, opisanych w instrukcji. Mogło to być bardzo mylące i z góry przekreślało zainteresowanie części graczy, poszukujących tytułów do rozgrywek dwuosobowych.
Podsumowanie
Fantastyczne Światy to jedna z moich ulubionych, szybkich gier karcianych. Dzięki prostym zasadom pozwala włączyć do rozgrywki graczy mniej zaawansowanych. Sam czas rozgrywki jest też dla mnie ogromnym plusem. Na co dzień nie mam dość czasu na rozbudowane tytuły, a na szybką partyjkę w Fantastyczne Światy zawsze uda się go trochę wygospodarować.
Gra z dodatkiem kart przeklętych przedmiotów bardzo przyjemnie urozmaica rozgrywkę, ale powoduje też, że musimy się liczyć z większą liczbą punktów ujemnych na koniec gry. Przez to trudniej jest uzyskiwać wyniki, do jakich przyzwyczajeni jesteśmy z podstawowej wersji Fantastycznych Światów.
Dla mnie nie jest to absolutnie żaden minus, choć są osoby, którym ciężko jest pogodzić się z niemożnością, a w najlepszym wypadku utrudnioną możliwością bicia własnych rekordów, do jakich przyzwyczaiły nas wcześniejsze rozgrywki. Żeby uniknąć zawodu, warto rozgraniczyć punktację i porównywać jabłko do jabłka, a nie do gruszki ;)
Warto też wspomnieć o sugerowanym przez wydawcę wieku graczy, który według mnie jest mocno przesadzony. Do rozegrania partii potrzebne są przede wszystkim trzy umiejętności: sprawne czytanie i liczenie w pamięci, oraz umiejętność dostrzegania i łączenia zależności. Na moje oko ogarnięty 10-latek nie będzie miał z tą grą najmniejszego problemu.
wydawnictwo: Rebel
wiek: 14+ ( według mnie 10+)
liczba graczy: 2-6
czas gry: 20-30 minut
Zasady: Bardzo proste
Artykuł postał w ramach współpracy z wydawnictwem
o, nie znałam!
OdpowiedzUsuńpo lekturze wpisu nie jestem pewna, czy to gra dla nas, niemniej dobrze poszerzyć "planszówkowe" horyzonty :)