Watermelon Chess - abstrakcyjna gra strategiczna

Tradycyjne gry strategiczne z różnych zakątków świata stanowią całkiem sporą część naszych gier diy. Do ich wykonania nie potrzeba żadnych wymyślnych elementów, wystarczą kartka i pionki. A co bardziej kreatywni obejdą się i bez tego (planszę można też narysować kredą na asfalcie lub patykiem na piasku, a pionki zastąpić kamieniami bądź muszelkami).

na zdjęciu plansza w kolorze pomarańczowym a na niej pionki rozstawione w przypadkowy sposób

Zerknijcie na kilka z wielu gier strategicznych diy, jakie znalazły się na blogu:

Pong Hau Ki

Five Field Kono

Mu Torere

Pentanim

Do tej kolekcji dołącza kolejna, dwuosobowa gra strategiczna, wywodząca się z Chin. Informacje na jej temat znalazłam w Wikipedii. Podobnie jak w przypadku pozostałych tego typu gier, zasady są niezwykle proste. 

Do gry będziemy potrzebować planszy w kształcie arbuza, z zaznaczonymi na niej 21 polami oraz po 6 pionków dla każdego z graczy. Poniżej udostępniam gotową planszę do pobrania. 


Celem gry jest sukcesywne blokowanie przeciwnika i usuwanie jego pionków z planszy, aż do momentu gdy zostaną tylko dwa. A jak to wygląda w praktyce?

Gracze rozstawiają swoje pionki po dwóch stronach planszy (jak na zdjęciu), a następnie na zmianę wykonują ruchy. W swoim ruchu gracz może przesunąć jeden ze swoich pionków na najbliższe wolne pole, połączone linią z polem, na którym pionek się aktualnie znajduje.  

na zdjęciu plansza i pionki w dwóch kolorach, niebieskim i żółtym, rozstawione w początkowym położeniu

Jeśli któremuś z graczy uda się doprowadzić do ustawienia, w którym jego pionki otoczą pionek przeciwnika i uniemożliwią mu jakikolwiek ruch, pionek ten zostaje usunięty z gry. Poniższe zdjęcie przedstawia sytuację, w której gracz żółty zablokował niebieskiemu dalszy ruch jednym z pionków.


zbliżenie na niebieski pionek, złapany i unieruchomiony przez trzy żółte pionki


Może się tez zdarzyć tak, że graczowi uda się zablokować jednocześnie więcej niz jeden pionek przeciwnika. W takiej sytuacji wszystkie pionki odpadają z gry. 

Gramy do momentu, aż któremuś z graczy zostaną tylko dwa pionki na planszy. Będzie to oznaczać jego przegraną.

plansza przedstawiająca układ pionków na koniec gry, żółty przegrywa pozostając z dwoma pionkami
Udanej zabawy! :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz