Wyścig z odejmowaniem


Kolejna z naszych planszówek DIY to wyścig. Niby zwykła gra, bez bajerów a jednak przemyca w sobie walory edukacyjne i przy okazji zapewnia dzieciakom fajna zabawę.


odejmowanie gra matematyczna 

W skład gry wchodzą: plansza zrobiona z tekturowej teczki (o jej zaletach pisałam TUTAJ), pionki, dwie kostki i żetony, które zbieramy w trakcie wyścigu. Moje żetony to zalaminowane obrazki przedstawiające medale ale Wy możecie użyć czegokolwiek np. monet o wartości 1 grosz i 5 groszy, plastikowych nakrętek czy zapałek.

Ilość graczy jest w zasadzie nieograniczona ale pamiętajmy,że im więcej tym czas gry się wydłuża. 
Każdy gracz w swojej rundzie rzuca dwiema kostkami i odejmuje ilość oczek jakie wypadły na jednej kostce od ilości oczek z drugiej kostki. Odejmujemy mniejsza cyfrę od większej. Wynik to ilość miejsc o jakie przesuwamy naszego pionka na planszy.
Jeśli pionek stanie na polu oznaczonym na niebiesko, gracz dostaje mały żeton. Są też trzy pola oznaczone na żółto i to są pola bonusowe, za które dostajemy duży żeton. 


odejmowanie dzieciaki  zpotencjałem

Drabiny umożliwiają nam przesunięcie się o kilka miejsc w tył lub w przód ale to od nas zależy czy z tego ruchu skorzystamy. Wprowadza to element ryzyka. Możemy na przykład skorzystać z drabiny, która zaprowadzi nas bezpośrednio na punktowane pole ale omijając ten skrót mamy po drodze możliwość trafienia na kilka dodatkowo punktowanych pól. Musimy zdecydować czy weźmiemy jeden punkt gwarantowany czy zaryzykujemy wycieczkę po potencjalnie więcej punktów.

Gra toczy się do momentu aż pierwszy zawodnik dotrze do mety. Nie oznacza to jednak wcale, że wygrał. Zwycięzcą zostaje osoba, która na koniec gry ma najwięcej punktów. Punkty dostajemy za żetony. 1 punkt za mały żeton i 5 punktów za duży żeton.


Modyfikacje

  • Aby uprościć grę dla młodszych dzieci używamy tylko jednej kostki do gry.
  • Jeśli chcemy mieć 5-10 minutowa, szybką rozgrywkę to zamiast odejmować oczka na kostkach, dodajemy je do siebie.
  • Możemy wprowadzić przymus korzystania z drabin i tym samym wyeliminować element ryzyka. Gra stanie się wtedy całkowicie losowa (to raczej wersja dla maluchów).
  • Kostki tradycyjne K6 możemy zastąpić np. kostkami dwunastościennymi K12
  • Jeśli chcemy uatrakcyjnić grę, zamiast kostki do gry użyjmy kamieni domina.  Wynik odejmowania oczek na wylosowanym kamieniu wyznaczy ilość pól o jakie się przesuniemy na planszy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz