Pokazywałam Wam już kiedyś karcianą grę o nazwie Gra w świnię.
Dziś - kościana gra w świnię ale spieszę z wyjaśnieniem, obie
te gry nie mają ze sobą nic wspólnego a zbieżność nazw jest przypadkowa.
Kościana świnia to gra dla dwóch osób. Alternatywnie zagrać
może więcej osób ale wtedy rozgrywka może się zrobić lekko nudna.
Do zabawy potrzebna nam będzie tylko jedna sześciościenna
kostka (lub dwie w innym wariancie), kartka i długopis do notowania wyników.
Gra opiera się na mechanice Push your luck czyli to ty decydujesz ile chcesz zaryzykować. Co rundę podejmujesz decyzję czy zgarnąć pewny już zysk czy próbować zdobyć więcej ryzykując utratę wszystkiego. Taka mechanika powoduje, że gra jest bardzo emocjonująca :)
Wariant z jedną kostką
Gracz w swojej turze rzuca kostką tyle razy ile chce, sumując jednocześnie ilość wyrzuconych za każdym razem oczek.
Jest jednak haczyk. Jeśli wypadnie 1 to gracz traci wszystkie uzbierane w tej rundzie punkty i kolej przechodzi na przeciwnika.
Kluczowym jest zatem wybranie odpowiedniego momentu na powiedzenie „pas” co umożliwi nam zatrzymanie i dopisanie do ogólnego wyniku punktów z danej rundy.
Jak gramy?
Gra opiera się na mechanice Push your luck czyli to ty decydujesz ile chcesz zaryzykować. Co rundę podejmujesz decyzję czy zgarnąć pewny już zysk czy próbować zdobyć więcej ryzykując utratę wszystkiego. Taka mechanika powoduje, że gra jest bardzo emocjonująca :)
Wariant z jedną kostką
Gracz w swojej turze rzuca kostką tyle razy ile chce, sumując jednocześnie ilość wyrzuconych za każdym razem oczek.
Jest jednak haczyk. Jeśli wypadnie 1 to gracz traci wszystkie uzbierane w tej rundzie punkty i kolej przechodzi na przeciwnika.
Kluczowym jest zatem wybranie odpowiedniego momentu na powiedzenie „pas” co umożliwi nam zatrzymanie i dopisanie do ogólnego wyniku punktów z danej rundy.
Gramy do momentu aż jeden z graczy zdobędzie 100 punktów.
Wyniki rzutów z danej tury zapisujemy w jednym rzędzie. Jeśli wypadnie jedynka to cały rząd wykreślamy.
Wyniki rzutów z danej tury zapisujemy w jednym rzędzie. Jeśli wypadnie jedynka to cały rząd wykreślamy.
Wariant z dwiema kostkami (więcej emocji).
Jeśli na jednej kostce wypadnie 1 to tracimy punkty z danej tury a kolej przechodzi na drugiego gracza.
Gdy wypadną dwie 1 to tracimy wszystkie uzbierane do tej pory punkty z całej gry :(
Jeśli trafi nam się dublet, jakikolwiek inny niż dwie 1 to dodajemy punkty do sumy punktów z rundy ale musimy rzucać kośćmi jeszcze raz. Jeśli nie zdecydujemy się na kolejny rzut to tracimy punkty z wyrzuconego dubletu.
Wariant szybki z dwiema kostkami (więcej liczenia).
Jeśli na jednej kostce wypadnie 1 to tracimy punkty z danej tury a kolej przechodzi na drugiego gracza.
Gdy wypadną dwie 1 to tracimy wszystkie uzbierane do tej pory punkty z całej gry :(
Jeśli trafi nam się dublet, jakikolwiek inny niż dwie 1 to dodajemy punkty do sumy punktów z rundy ale musimy rzucać kośćmi jeszcze raz. Jeśli nie zdecydujemy się na kolejny rzut to tracimy punkty z wyrzuconego dubletu.
Wariant szybki z dwiema kostkami (więcej liczenia).
Jeśli na jednej z kostek wypadnie 1 to gracz traci wszystkie
uzbierane w danej rundzie punkty.
Jeśli natomiast wypadną dwie 1 to gracz otrzymuje bonus 25 punktów. Dodatkowe punkty otrzymujemy też za dublety, które liczą się podwójnie czyli np. za dwie 2 otrzymamy 8 punktów a za dwie 3 - 12 punktów.
Wyniki zapisujemy za pomocą cyfr lub kresek.
Przy okazji rozgrywki ze starszymi dziećmi możemy poruszyć temat prawdopodobieństwa.
Jeśli natomiast wypadną dwie 1 to gracz otrzymuje bonus 25 punktów. Dodatkowe punkty otrzymujemy też za dublety, które liczą się podwójnie czyli np. za dwie 2 otrzymamy 8 punktów a za dwie 3 - 12 punktów.
Wyniki zapisujemy za pomocą cyfr lub kresek.
Przy okazji rozgrywki ze starszymi dziećmi możemy poruszyć temat prawdopodobieństwa.
O grze w świnię możecie przeczytać w Wikipedii gdzie
znajdziecie też kilka innych wariantów rozgrywki. Gra jest na tyle nieskomplikowana, że zasady możemy sobie zmieniać i mieszać do woli :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz