Smart games przeżywają u nas swoją druga młodość :) Niedawno pisałam o grze Kamelot Junior, która służy zarówno 6, 5, jak i 2 latkowi. Starsi układają zadania z książeczki a młodszy tworzy własne konstrukcje.
Przyszedł mi jednak do głowy pomysł na urozmaicenie zabawy.
Będziemy ćwiczyć budowanie według instrukcji słownych :)
Zabawa polega na umiejętnym przekazywaniu instrukcji słownych dotyczących położenia poszczególnych elementów zamku. Wbrew pozorom nie jest to wcale łatwe a w przypadku młodszych dzieci wręcz bywa arcytrudne. Pojawia się tu konieczność operowania stronami prawa, lewa, góra, dól, orientacja przestrzenna, skupienie uwagi.
Od razu chciałabym Wam zwrócić uwagę, że do zabawy wcale nie potrzebujecie tej konkretnej gry i tych klocków.
Bawić się możecie wykorzystując jakiekolwiek drewniane klocki w różnych kolorach i kształtach, klocki Duplo, Lego i wiele innych.
Będziemy ćwiczyć budowanie według instrukcji słownych :)
Zabawa polega na umiejętnym przekazywaniu instrukcji słownych dotyczących położenia poszczególnych elementów zamku. Wbrew pozorom nie jest to wcale łatwe a w przypadku młodszych dzieci wręcz bywa arcytrudne. Pojawia się tu konieczność operowania stronami prawa, lewa, góra, dól, orientacja przestrzenna, skupienie uwagi.
Od razu chciałabym Wam zwrócić uwagę, że do zabawy wcale nie potrzebujecie tej konkretnej gry i tych klocków.
Bawić się możecie wykorzystując jakiekolwiek drewniane klocki w różnych kolorach i kształtach, klocki Duplo, Lego i wiele innych.
Dla maluchów
Zaczynamy od 2-3 klocków i stopniowo zwiększamy poziom trudności. Przekazujemy krótkie i zwięzłe komunikaty.
Przykładowe zadanie:
Prosimy dziecko aby odszukało mały klocek w kolorze pomarańczowym - przy okazji mamy naukę kolorów ;) Następnie mówimy:
- połóż pomarańczowy klocek na samym początku podstawki (z lewej / prawej strony, jeśli dziecko ma już opanowane strony lub właśnie się ich uczy) Możemy też pomóc, wskazując po prostu odpowiednie miejsce
- weź teraz klocek w kolorze niebieskim i umieść go obok pomarańczowego
- na koniec weź klocek fioletowy i połóż go na klocku pomarańczowym
Dla starszaków
Przykładowe zadanie:
- na pierwszym polu od lewej strony połóż fioletowy klocek
- zaraz obok niego, po prawej stronie, połóż niebieski klocek tak, aby schodki były skierowane do środka podstawki
- dalej kierując się w prawą stronę, połóż kolejny niebieski klocek tak, aby jego schodki stykały się ze schodkami pierwszego niebieskiego klocka
- na ostatnim polu po prawej stronie postaw pionowo zielony klocek tak, aby jego schodki skierowane były na zewnątrz zamku
Możecie użyć tu między innymi takich określeń położenia jak: po prawej/lewej stronie, nad, pod, na, obok, pomiędzy
Określeń pozycji: pionowo, poziomo, w pozycji leżącej/stojącej, do góry nogami itp.
Ustawienie możecie wymyślić sami lub wzorować się na układach jakie znajdują się w książeczce :)
Zadanie odwrócone
W którym to dziecko wybiera z książeczki jeden z układów a następnie opisuje rodzicowi położenie poszczególnych elementów.
Wydaje się proste? Dla dzieci wcale takie nie jest ;)
Przykładowe zadanie (z tych łatwiejszych)
Przykładowe zadanie (z tych łatwiejszych)
I z tych trudniejszych ;) Przy czym syn widział jak ja buduję i na bieżąco korygował jeśli źle go zrozumiałam.
A teraz wyższy stopień wtajemniczenia czyli syn podaje instrukcje i nie widzi co ja buduję także tu łatwiej o pomyłki. Efekt widzicie na zdjęciu, wystarczy jedno nieprecyzyjne określenie i już przestaje się wszytko układać ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz