Kalendarz adwentowy i zaszyfrowane wiadomości

Kilka dni temu na blogu pojawił się wpis Kalendarz adwentowy 2019. Pokazałam Wam jakie zadania przygotowałam i plan był taki żeby dzieci codziennie wyciągały po jednym zadaniu z kalendarza.

Okazało się jednak, że te nie mieszczą się do kopert, będących elementami kalendarza. Przyznaję się, tu poszłam na łatwiznę i wykorzystałam zeszłoroczne koperty... ;)  


na zdjęciu jedna karta z łamigłówką polegająca na zakreśleniu elementów dających sumę pięć a obok jedna z kopert z kalendarza adwentowego



Na szczęście na problem zaraz znalazła się rada i tak oto pojawił się pomysł na ukrycie kart z łamigłówkami w różnych częściach domu. Do kopert z kalendarza włożę za to karteczki z zaszyfrowaną informacją o miejscu ukrycia łamigłówek. W pierwszej kopercie znajdzie się dodatkowo klucz do naszego szyfru. Ot, takie małe urozmaicenie ;)

Do zabawy wykorzystałam szyfr podstawieniowy, w którym każdej literze alfabetu odpowiada inny symbol.
Szyfr stworzony na szybko w Wordzie --> Szyfr do pobrania

grafika przedstawia tabelkę z alfabetem, pod każda litera znajduje się odpowidający jej symbol

Dzieci uwielbiają tajemnice i zagadki więc jestem pewna, że to zadanie przypadnie im do gustu.

Poniżej jedna ze stworzonych już przeze mnie wskazówek. Zdania są proste i krótkie bo moje dzieci dopiero uczą się czytać.

Myślę, że ten pomysł spokojnie mogą też wykorzystać rodzice dzieci nieczytających. Dzielicie się wtedy zadaniami i pierwszą część czyli wpisanie pod poszczególnymi symbolami odpowiadających im liter wykonuje dziecko a druga część czyli odczytanie wiadomości będzie należała do Was drodzy rodzice/nauczyciele :) 




W nagrodę za niemały trud (rozszyfrowanie wiadomości, odczytanie jej, odnalezienie  a na koniec rozwiązanie łamigłówki), należy się rzecz jasna nagroda. 
U mnie to drobne słodycze ale nikogo do tego nie namawiam. Jest wiele innych możliwości jeśli chodzi o upominki do kalendarza. Mogą to być drobne zabawki, książeczki, elementy jakiejś jednej dużej zabawki, którą wspólnie złożycie w święta. Jeśli macie dosyć czasu to możecie upiec zdrowe, domowe ciasteczka czy pierniczki i ukryć je w kalendarzu. Jestem pewna, że niezależnie od tego co się tam znajdzie, dzieci zawsze będą zachwycone :)



Wpis bierze udział w projekcie Matematyka na święta (edycja V)




4 komentarze:

  1. Rewelacyjny pomysł! :-)

    Nie dostałam zgłoszenia z tym wpisem. Mogę dopisać, ale proszę podać wiek dzieci uczestniczących :-)

    OdpowiedzUsuń