Mamy w swojej kolekcji kilka gier z gatunku Roll and write czyli takich, w których mechanika opiera się na rzucaniu kością i wykreślaniu na swoim arkuszu odpowiedniego wyniku bądź zakreślaniu wybranych pól. Tego typu gry są najczęściej małe i kompaktowe ponieważ nie zawierają dużych plansz i niezliczonej liczby elementów. Dzięki temu nadają się np. do zabrania w podróż. Ponadto z reguły są nieskomplikowane a rozgrywka szybka.
Kości obfitości to gra przeznaczona dla dzieci od 8 roku życia. Tu od razu zaznaczę, że spokojnie możecie ją podsunąć już 6-latkom ze względu na proste zasady i przyjemną tematykę.
Zawartość
- 2 notesy (po jednym dla wariantu podstawowego i zaawansowanego),
- 4 ołówki,
- 9 kości w trzech kolorach (czerwone, zielone i pomarańczowe),
Jak gramy
Kostki symbolizują warzywa (zielona to sałata, pomarańczowa to marchewka a czerwona to pomidory). Do gry dwuosobowej będziemy wykorzystywać 6 kości (po dwie w każdym kolorze), dla 3 i 4 osób wykorzystamy wszystkie 9 kości.
Na początek każdy z graczy otrzymuje jeden arkusz, w którym będzie zaznaczał wyniki. Następnie wybieramy gracza startowego.
Rzucamy wszystkimi kośćmi i pierwszy gracz wybiera jedną z pośród nich. W zależności od tego jaki kolor wybrał i jaka widnieje na niej liczba oczek, rysuje na swoim arkuszu warzywo, które symbolizuje wybrana kostka. Musi się ono znaleźć w jednym z trzech rzędów, w kolumnie z wylosowaną liczbą oczek.
Poniżej gracz w pierwszym ruchu wybrał czerwoną kostkę z dwoma oczkami i zdecydował się narysować pomidora w środkowym rzędzie, w kolumnie z liczbą 2.
Należy jednak pamiętać o zasadzie, że po tym jak pierwsze warzywo posadzimy w dowolnym rzędzie, tak wszystkie kolejne muszą przylegać do wcześniej posadzonego warzywa tego samego gatunku w pionie lub poziomie.
Gracze na zmianę dobierają kostki aż zostanie jedna, która trafia na ryneczek. W zależności od tego jaki kolor kostki został, zakreślamy jedno pole w odpowiedniej skrzynce.
W poniższej rozgrywce ostatnia, niewybrana kość symbolizowała marchewkę wiec wszyscy gracze zaznaczyli pole w skrzynce z symbolem marchewki.
Często będzie się tez zdarzać sytuacja, że wylosowane wyniki nie pozwolą nam na zaznaczenie ich na naszym ogródku. Co wtedy? Niewykorzystane warzywo staje się pokarmem dla świnki. Zaznaczamy wtedy jedno pole w tabelce ze świnką.
Po zapełnieniu jednego rzędu zyskujemy bonus, który pozwoli nam dodać lub odjąć 1 na wybranej kostce, tak aby łatwiej było dopasować ją do odpowiedniej grządki.
Gra kończy się w jednym z trzech przypadków:
- zapełnimy którąś ze skrzynek na rynku,
- jeden z graczy zapełni cały swój ogródek,
- jeden z graczy nakarmi swoją świnkę do syta.
Jak liczymy punkty
- mnożymy ilość zasadzonych warzyw przez liczbę skreśleń w odpowiadającej im skrzynce,
- za każdy zapełniony rząd zyskujemy dodatkowo 5 punktów,
- otrzymujemy tyle punktów ile widnieje przy ostatnim zapełnionym rzędzie w tabelce ze świnką.
Wariant zaawansowany oferuje nam kilka dodatkowych zmian i możliwości punktowania co fajnie urozmaica rozgrywkę.
Polecam Wam kości obfitości do grania z dziećmi. Ta niepozorna gra oferuje naprawdę dobrą zabawę i zaskakująco dużo kombinowania. Taka mała a cieszy ;)
wydawnictwo: Board&Dice
liczba graczy: 1-4
wiek: 8+ (zachęcam do grania już z 6-latkami)
czas gry: do 30 min.
Zasady: Bardzo proste
moja ocena: 5/5
liczba graczy: 1-4
wiek: 8+ (zachęcam do grania już z 6-latkami)
czas gry: do 30 min.
Zasady: Bardzo proste
moja ocena: 5/5
Grę zgłaszam do projektu Grajmy! Znajdziecie tam recenzje wielu ciekawych gier rodzinnych i typowo dziecięcych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz