Alhambra to rodzinna gra kafelkowa, w której zarówno początkujący jak i trochę bardziej zaawansowani gracze, znajdą cos dla siebie.
Jest to jedna ze starszych gier w naszej kolekcji
i nie mam tu na myśli stażu na naszej półce, ale rok wydania. Alhambra trafiła
do sprzedaży w 2013 roku i od razu zaskarbiła sobie rzesze fanów, wygrywając
prestiżową nagrodę Spiel des Jahres. Mimo upływu lat jest wciąż
w czołówce ulubionych gier rodzinnych a na rynku pojawiają się jej kolejne dodruki.
Co znajdziemy w pudełku
Jak gramy
Alhambra to gra kafelkowa, w której gracze dążą do wybudowania jak najbardziej okazałego kompleksu pałacowego, z zachowaniem kilku zasad a poszczególne elementy tego kompleksu będą przynosiły nam punkty.
Gracz w swoim ruchu ma do wyboru jedną z trzech
akcji.
Dobranie kart o wartości mniejszej bądź równej
5 (w dowolnym kolorze).
Zakup kafla z giełdy za wartość jaka widnieje
na kaflu. Wartość tę opłacamy kartami w kolorze zgodnym z kolorem oznaczonym w
miejscu, gdzie leży nasz kafelek. Zapłacić możemy odliczoną wartość i jest to bardzo
korzystne, ponieważ pozwala nam wykonać kolejną akcję. Możemy też zapłacić więcej,
ale w takim przypadku, nie dość, że nie otrzymamy reszty to nie mamy też
możliwości wykonania dodatkowego ruchu.
Zakupiony kafelek dokładamy do naszego miasta lub odkładamy do rezerwy i będziemy mogli go wykorzystać w późniejszym momencie.
Przebudowa miasta. To właśnie ta sytuacja, w której wykorzystujemy rezerwę. Możemy albo dołożyć do naszego miasta kafel znajdujący się już w rezerwie albo usunąć wybudowany wcześniej kafel i odłożyć do rezerwy lub wykonać obie te rzeczy jednocześnie, czyli zamienić kafel z rezerwy z innym, wcześniej wybudowanym.
Wszelkie akcje wykonujemy zgodnie z kilkoma zasadami:
- kafle układamy w tym samym kierunku, czyli np. dachy musza być skierowane w tą samą stronę
- kafle musza się łączyć przynajmniej jedną ścianą z innymi;
- połączone ściany kafli muszą być tego samego rodzaju (mur styka się z murem);
- w mieście nie mogą się pojawić dziury, czyli puste pola otoczone kaflami z każdej strony (nawet jeśli planujemy je w późniejszym czasie „załatać”).
W grze punktujemy trzy razy. Pierwsza punktacja
pojawia się w momencie, gdy natrafimy na wtasowaną w talię, kartę z punktacją
(mniej więcej w 1/3 gry). Kolejna taka karta pojawi się w okolicach 2/3 gry a
ostatnie podliczanie punktów następuje w momencie, gdy wyczerpią się kafle i
nie będzie już możliwości zapełnienia giełdy.
Po szczegółowe zasady odsyłam Was do Instrukcji
Podsumowanie
Alhambra to gra, która daje wiele możliwości. W zależności od składu, rozgrywkę możemy prowadzić na poziomie dostosowanym do uczestników gry. Z dziećmi czy seniorami będziemy skupiać się na możliwościach dopasowania kafli, dobierania odpowiednich kart i krótkoterminowym planowaniu. Interakcje ograniczymy do sporadycznego i często przypadkowego podbierania sobie kafli czy kart. Myślę, że to właśnie jest wyznacznikiem dobrej gry rodzinnej. Chcemy się przy niej po prostu dobrze bawić a nie robić sobie na złość czy walczyć.
Jeśli z kolei siądziemy do gry z grającymi już znajomymi, możemy pokusić się o trochę więcej planowania. Skupimy się na liczeniu kafli (wiemy jaka jest w puli ilość kafli w danym kolorze), celowym podbieraniu ich innym graczom i dobieraniu kart umożliwiających nam wykonanie kilku akcji w jednej turze. Obserwując poczynania innych graczy, jesteśmy w stanie wprowadzić odrobinę negatywnej interakcji, która nada grze pikanterii.
Alhambra to jeden z naszych ulubionych rodzinnych tytułów, który bardzo często pojawia się na stole. Tytuł jest na tyle uniwersalny, że satysfakcję z gry znajdzie zarówno mniej wprawny gracz jak i osoby, które "umieją w planszówki";)
W naszej rodzinie wielkimi fanami gry są 8-latek i dziadkowie czyli osoby, które lubią spokojną grę bez nadmiernej interakcji. Ale nawet ja, mimo że lubię zaawansowane tytuły, to po Alhambrę sięgam równie chętnie a każda rozgrywka jest przyjemnością.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz