Alhambra

Alhambra to rodzinna gra kafelkowa, w której zarówno początkujący jak i trochę bardziej zaawansowani gracze, znajdą cos dla siebie.

Jest to jedna ze starszych gier w naszej kolekcji i nie mam tu na myśli stażu na naszej półce, ale rok wydania. Alhambra trafiła do sprzedaży w 2013 roku i od razu zaskarbiła sobie rzesze fanów, wygrywając prestiżową nagrodę Spiel des Jahres. Mimo upływu lat jest wciąż w czołówce ulubionych gier rodzinnych a na rynku pojawiają się jej kolejne dodruki.

pudełko gry alhambra z rysunkiem miasta alhambra  kolorze pomarańczowym, wokół pudełka ramkę tworzą filary pałacu

Co znajdziemy w pudełku


Gra zawiera sporo komponentów, które zapełniają większość dostępnej w pudle przestrzeni. 
Podstawowym elementem są kafle w sześciu kolorach, z wizerunkami różnych budowli oraz karty pełniące rolę pieniędzy. Ponadto mamy giełdę budynków z polami w czterech kolorach odpowiadających kolorom kart, żetony startowe i płytki rezerwy dla graczy, znaczniki oraz dwie karty punktowania.

na zdjęciu wszystkie komponenty gry


Jak gramy

Alhambra to gra kafelkowa, w której gracze dążą do wybudowania jak najbardziej okazałego kompleksu pałacowego, z zachowaniem kilku zasad a poszczególne elementy tego kompleksu będą przynosiły nam punkty.

Gracz w swoim ruchu ma do wyboru jedną z trzech akcji.

Dobranie kart o wartości mniejszej bądź równej 5 (w dowolnym kolorze).


na zdjęciu plansza i cztery karty dobierania w różnych kolorach


Zakup kafla z giełdy za wartość jaka widnieje na kaflu. Wartość tę opłacamy kartami w kolorze zgodnym z kolorem oznaczonym w miejscu, gdzie leży nasz kafelek. Zapłacić możemy odliczoną wartość i jest to bardzo korzystne, ponieważ pozwala nam wykonać kolejną akcję. Możemy też zapłacić więcej, ale w takim przypadku, nie dość, że nie otrzymamy reszty to nie mamy też możliwości wykonania dodatkowego ruchu.

Zakupiony kafelek dokładamy do naszego miasta lub odkładamy do rezerwy i będziemy mogli go wykorzystać w późniejszym momencie.


na zdjęciu fragment planszy i cztery karty w kolorze niebieskim dające sumę dwanaście czyli tyle ile trzeba aby kupić jeden z kafelków


Przebudowa miasta. To właśnie ta sytuacja, w której wykorzystujemy rezerwę. Możemy albo dołożyć do naszego miasta kafel znajdujący się już w rezerwie albo usunąć wybudowany wcześniej kafel i odłożyć do rezerwy lub wykonać obie te rzeczy jednocześnie, czyli zamienić kafel z rezerwy z innym, wcześniej wybudowanym.

fragment miasta ułożony z kilku kafli, mury stykają się z murami

Wszelkie akcje wykonujemy zgodnie z kilkoma zasadami:

- kafle układamy w tym samym kierunku, czyli np. dachy musza być skierowane w tą samą stronę
- kafle musza się łączyć przynajmniej jedną ścianą z innymi;
- połączone ściany kafli muszą być tego samego rodzaju (mur styka się z murem);
- w mieście nie mogą się pojawić dziury, czyli puste pola otoczone kaflami z każdej strony (nawet jeśli planujemy je w późniejszym czasie „załatać”).

W grze punktujemy trzy razy. Pierwsza punktacja pojawia się w momencie, gdy natrafimy na wtasowaną w talię, kartę z punktacją (mniej więcej w 1/3 gry). Kolejna taka karta pojawi się w okolicach 2/3 gry a ostatnie podliczanie punktów następuje w momencie, gdy wyczerpią się kafle i nie będzie już możliwości zapełnienia giełdy.

karty punktacji w grze ahambra

Po szczegółowe zasady odsyłam Was do Instrukcji


Podsumowanie

Alhambra to gra, która daje wiele możliwości. W zależności od składu, rozgrywkę możemy prowadzić na poziomie dostosowanym do uczestników gry. Z dziećmi czy seniorami będziemy skupiać się na  możliwościach dopasowania kafli, dobierania odpowiednich kart i krótkoterminowym planowaniu. Interakcje ograniczymy do sporadycznego i często przypadkowego podbierania sobie kafli czy kart. Myślę, że to właśnie jest wyznacznikiem dobrej gry rodzinnej. Chcemy się przy niej po prostu dobrze bawić a nie robić sobie na złość czy walczyć.

Jeśli z kolei siądziemy do gry z grającymi już znajomymi, możemy pokusić się o trochę więcej planowania. Skupimy się na liczeniu kafli (wiemy jaka jest w puli ilość kafli w danym kolorze), celowym podbieraniu ich innym graczom i dobieraniu kart umożliwiających nam wykonanie kilku akcji w jednej turze. Obserwując poczynania innych graczy, jesteśmy w stanie wprowadzić odrobinę negatywnej interakcji, która nada grze pikanterii.

kafelki wysypujące się z woreczka

Alhambra to jeden z naszych ulubionych rodzinnych tytułów, który bardzo często pojawia się na stole. Tytuł jest na tyle uniwersalny, że satysfakcję z gry znajdzie zarówno mniej wprawny gracz jak i osoby, które "umieją w planszówki";)

W naszej rodzinie wielkimi fanami gry są 8-latek i dziadkowie czyli osoby, które lubią spokojną grę bez nadmiernej interakcji. Ale nawet ja, mimo że lubię zaawansowane tytuły, to po Alhambrę sięgam równie chętnie a każda rozgrywka jest przyjemnością.


wydawnictwo: Rebel
liczba graczy: 2-6
wiek: 8+
czas gry: 45-60 minut
Zasady: Proste



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz