Dobble XXL

Któż nie zna Dobble? Mała karciana gra na spostrzegawczość doczekała się już wielu wersji z bohaterami popularnych bajek i filmów np. Kraina Lodu, Psi Patrol czy Harry Potter. Tym razem twórcy gry poszli o krok dalej i stworzyli wersję XXL, w której rozruszamy nie tylko nasz umysł ale i ciało.

Na zestaw składa się 20 kart o średnicy 45 cm, wykonanych z trwałego, wodoodpornego materiału. Co to oznacza? A no na przykład to, że naszą grę możemy wynieść na dwór i zagrać w nią na podwórku czy na trawie, bez obawy o to, że elementy się zniszczą lub ubrudzą. 

na zdjęciu stos wielkich kart a obok pudełko od gry Dobble xxl

Jak gramy

Wydawca proponuje cztery warianty rozgrywki. Podstawowa zasada pozostaje taka sama jak w grze karcianej. Dowolne dwie karty zawsze posiadają jeden wspólny symbol i naszym zadaniem jest jak najszybsze odnalezienie go. 

Sztafeta

Układamy dwa rzędy po 10 kart. Dzieci dzielą się na dwie drużyny a ich zadaniem będzie jak najszybsze przejście wzdłuż swojego rzędu. Aby przemieścić się z poziomu jednej karty na kolejną, dziecko musi podać nazwę łączącego ich symbolu.

My lekko zmodyfikowaliśmy zabawę i dzieci, zamiast iść wzdłuż kart, skakały po łączących je symbolach.

Wilk i gąski

Tutaj mamy nawiązanie do znanej z czasów naszego dzieciństwa gry, w której gracz będący wilkiem stara się złapać wszystkie piony drugiego gracza czyli jego gąski.

W przypadku naszego Dobble, dzieci wchodzą w rolę pionów i biegają po planszy zbudowanej z kart, jak najdłużej próbując nie dać się złapać wilkowi. Tu oczywiście również obowiązuje zasada przemieszczania się po łączących karty symbolach.

na zdjęciu fragment instrukcji z grami sztafeta oraz wilk i gąski

Wyścig po kole

Ustawiamy wszystkie karty w kole. Gracze stają przy wybranych kartach, w równych odstępach od siebie. Na sygnał wszyscy zaczynają się przemieszczać w koło z godnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Warunkiem przemieszczenia się na kolejną kartę jest znalezienie łączącego kart symbolu. Gdy gracz zostanie dogoniony przez innego gracza to odpada z gry. Wygrywa ten, kto najdłużej zostanie w grze. 

Tajemnicze numery

Graczy dzielimy na dwie drużyny i każdemu z nich przypisujemy kolejny numer 1,2... Osoba prowadząca grę wykłada na środek dwie karty, jednocześnie wywołując wybrany numer. Gracze z obu drużyn, którzy mają przypisany ten właśnie numer będą się teraz ścigać o to, kto pierwszy odnajdzie na dostępnych kartach wspólny symbol.


na zdjęciu fragment instrukcji z grami wyścig po kole oraz tajemnicze liczby


Wrażenia

Nie spodziewałam się, że gra wywoła aż taki entuzjazm wśród dzieci. Myślę, że Dobble XXL może być nie tylko świetną rozrywką w gronie rodzinnym ale i idealnym narzędziem dla nauczycieli przedszkola,  świetlic szkolnych czy osób organizujących eventy dla dzieci.

Dzięki swoim właściwościom wodoodpornym sprawdzi się do zabaw w ogrodzie czy na boisku szkolnym a ewentualne zabrudzenia zmyjemy wilgotną szmatką.

Mam tylko jedno zastrzeżenie co do materiału z jakiego wykonane są karty. Niestety nie jest on antypoślizgowy i to powoduje, że stopa w skarpecie nie ma przyczepności. Dlatego dobrze do zabawy zakładać buty lub po prostu grać na boska. 


na zdjęciu dziecko, które skacze po planszach grając w grę wyścig w wersji dla jednego gracza

Nasze propozycje zabaw

Gra daje wiele więcej możliwości, niż tylko te wskazane w instrukcji. 

Choć Dobble XXL przeznaczone jest dla dwóch i więcej graczy, to przy lekkich modyfikacjach jedna osoba też może się świetnie bawić, chociażby mierząc czas i bijąc swoje rekordy w grze Sztafeta.  

Jeśli chodzi o zabawę na kilka osób to oczywiście mamy więcej możliwości i możemy się tu pokusić nawet o zabawy edukacyjne. A oto kilka naszych propozycji.

Na sygnał dzieci jak najszybciej muszą stanąć na dowolnym symbolu we wskazanym przez prowadzącego kolorze lub na symbolu zaczynającym się na wybraną literę.

A może zabawa w skojarzenia? Rodzic/nauczyciel opisuje jeden z elementów a dzieci muszą jak najszybciej odgadnąć o który z obrazków chodzi i do niego dobiec. 

Możemy się tez bawić w odnajdywanie wyrazów, które się rymują np. na hasło "młot" dzieci biegną do symbolu "kot".

Z pewnością kreatywni nauczyciele przedszkola czy wychowawcy w szkole lub świetlicy znajdą jeszcze wiele dodatkowych zastosowań.

Grę Dobble XXL znajdziecie na stronie wydawnictwa Rebel.


wydawnictwo: Rebel
liczba graczy: 2-8
wiek: 6+
czas gry: 15 minut
Zasady: Bardzo proste


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz