Tangramy - drewniana układanka i nowe wzory

Kilka dni temu w moje ręce wpadła układanka Tangramy. Leżała sobie niewinnie przy kasie w Lidlu i mówiła "kup mnie", to kupiłam :) Małe opakowanie zawiera całkiem sporo elementów, które są świetnej jakości ale karty wzorów niestety mnie zawiodły dlatego postanowiłam zrobić swoje...i tak się wciągnęłam, że ostatecznie powstał całkiem pokaźny zbiór. W sumie wyszło ich aż 72! :)

na zdjęciu widać układankę Tangram - pudełko, elementy w różnychy kształtach i kolorach oraz karty do odwzorowania
A czy wiecie co daje takie układanie wzorów? 
Tego typu układanki to nie tylko świetna zabawa ale i bardzo wartościowa pomoc edukacyjna, która w zależności od wykonywanych z nią ćwiczeń, rozwija między innymi: 

- analizę oraz syntezę wzrokową,

- koordynację oko-ręka

- motorykę małą,

- wyobraźnię,

- spostrzegawczość,

- pamięć,

- koncentrację,

- logiczne myślenie

Także jeśli jej jeszcze nie macie to warto się zaopatrzyć lub zrobić samemu z moje ulubionej pianki kreatywnej. Nadaje się do tego idealnie. Ja robiłam z niej już wcześniej Pentomino , Tangram T czy Wieże Hanoi


obrazek przedstawia elementy układanki tangram rozrzucone na stole, elementy są w kolorach zielonym, niebieskim, czerwonym, pomarańczowym oraz żółtym, na drugim planie leżą wzory do układania

Wspominałam już, że nie spodobały mi się oryginalne karty wzorów. Dlaczego?  Ponieważ elementy na kartach nie odpowiadają rozmiarem elementom układanki a to wyklucza wiele ciekawych zabaw. Poza tym wzorów jest mało i są tylko jednego typu a ja chciałam urozmaicenia dlatego stworzyłam karty kolorowe, z konturami kształtów i z konturem całego wzoru. Wszystkie odpowiadają wielkościom elementom tangramu więc można je układać na wzorach.

Dodatkowo karty są ponumerowane więc jeśli nie wiemy jak ułożyć jakiś wzór to możemy spojrzeć na ściągę czyli kolorowy wzór z tym samym numerem. Numery są w trzech kolorach oznaczających stopień trudności. 


Tangramy karty wzorów


na zdjęciu elementy mozaiki w róznych kolorach oraz własnoręcznie przygotowane karty z wzorami, karty posiadają kolorowe wzory, kontury kształtów lub tylko ogólny zarys wzoru

Układamy klocki na wzorze z karty. To propozycja dla najmłodszych dzieci.

na zdjęciu karta do zabawy z tangramem, na której leżą dwa trójkątne zielone klocki ułożone na kształt kapelusza grzyba oraz jeden kwadratowy żółty klocek na kształt nóżki grzyba

Odwzorowujemy kształt z karty, układając klocki obok na stole.

zdjęcie przedstawia kartę z kolorowym wzorem a pod nią ten sam wzór ułożony z klcków - dwóch żółtych kwadratów, jednego większego zielonego trójkąta oraz dwóch mniejszych niebieskich trójkątów

Układamy elementy na wzorze z konturami kształtów.

na obrazku widać elementy mozaiki ułożone na karcie wzoru, wzór zbudowany jest z dwóch żółtych kwadratów raz dwóch niebieskich trójkątów, tworzące razem sześciokąt

Układamy wzór na stole, odwzorowując kształt z karty z konturami.

na obrazku karta z wzorem w kształcie strzałki, tylko kontury bez kolorów a pod nią ten sam kształt ułożony z klocków - dwóch żółtych kwadratów oraz dwóch pomarańczowych rombów

Wykorzystujemy karty z konturami wzoru i układamy elementy na wzorze...

na obrazku widać kartę z zarysem całego wzoru i zaznaczoną ilością elementów jakie można wykorzystać, są to trzy małe niebieskie trójkąty i jeden duży czerwony trójkąt, na karcie leżą już ułożone klocki we właściwych kształtach i kolorach

...albo obok niego

na zdjęciu widać kartę z zarysem całego wzoru przypominającego strzałkę skierowaną w prawo, pod kartą leży ułożony z czterech pomarańczowych równoległoboków tenże wzór

Układanka przeznaczona jest dla dzieci dlatego na najtrudniejszym etapie pojawiło się ułatwienie w postaci informacji na temat ilości i kształtu elementów jakie trzeba wykorzystać do zbudowania wzoru na samych tylko konturach. 

Dodatkową propozycją zabawy może być układanie wzorów z konturem według własnego pomysłu. Wiele z zaproponowanych kształtów możemy zbudować przy użyciu innych elementów niż te podane na karcie. Na ile sposobów da się ułożyć podany wzór? 

kolejna karta przedstawiająca wzór tangramu, tym razem wykorzystano klocki inne niż wskazane na karcie ale również umożliwiające ułożenie wzoru, mamy tu kształt diamenta zbudowany z dwóch pomarańczowych równoległoboków, jednego żółtego kwadratu i jednego małego niebieskiego trójkąta

Ponadto możemy ćwiczyć pamięć. Zadanie polega na przyjrzeniu się obrazkowi, schowaniu go a następnie ułożeniu z pamięci wzoru z obrazka. Odwzorowanie będzie łatwiejsze jeżeli wcześniej przygotujemy sobie wybrane figury wchodzące w skład całego wzoru. 

Nasza układanka to niekończące się możliwości zabawy. Jak jeszcze możemy je wykorzystać? Na przykład tak:

Kontynuowanie sekwencji 

Odwzorowanie sekwencji

Odwzorowanie dowolnego układu (znane powszechnie jako układanka lewopółkulowa)

Segregowanie pod względem koloru i kształtu

Symetria

Dowolne, twórcze układanie wzorów. Polecam manadale, są naprawdę piękne!

zdjęcie przedstawia mozaikę zbudowaną na kształt mandali z niebieskimi i żółtymi kwadratami wewnątrz, okalanymi przez zielone i pomarańczowe klocki w różnych kształtach

na zdjęciu mała mandala z żółtym kwadratem na środku, pomarańczowymi równoległobokami i zielonymi trójkątami na obrzeżach



10 komentarzy:

  1. Dziękuję. Układanki super. Cena też. Pomysły na wykorzystanie inspirujące.

    OdpowiedzUsuń
  2. W jakim programie wykonała Pani karty że wzorami konturowymi? Zastanawiam się jak zrobić by pasowały wielkosciowo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie wzory zrobiłam w Power Point. Proszę zwrócić uwagę na ustawienie rozmiaru slajdów, powinno być standardowe 4:3 bo inaczej wymiary mogą się "rozjeżdżać". W ostateczności można też ręcznie odrysować kontury elementów.

      Usuń
  3. Dziękuję pięknie! Będziemy układać:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super pomysły. Dziś kupiłam w Lidlu tą układankę i też jestem rozczarowana kartami. Właśnie rysuje własne na podstawie Pani pomysłów. Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, nawet nie wiedziałam ze wciąż są dostępne :) Cieszę się, że mogę pomóc :)

      Usuń
  5. A jak to Pani zrobiła, ze po wydruku można układać na tych kartach? Jak ja to zapisuje i drukuje to nadal nie można układać klocków bezpośrednio na karcie bo nie pasuje format? 😭😭

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hm...może ma Pani cos zmienione w ustawieniach drukowania? A może zmieniły się wymiary zabawki przez ten czas (u mnie np. mały żółty kwadrat ma 3,5cm). Trudno mi powiedzieć co jeszcze mogłoby być przyczyną...

      Usuń