Pandemic: Gorąca strefa - Europa

Pandemia to gra kooperacyjna, charakteryzująca się innowacyjną mechaniką. Jest na rynku już od kilkunastu lat, niezmiennie od tamtej pory cieszy się ogromną popularnością wśród graczy, a podstawowa gra została uzupełniona o rozmaite wersje i liczne dodatki.

Co ciekawe, najnowsza wersja czyli tytułowa Pandemic: Gorąca Strefa - Europa to pierwsza gra z tej serii, która trafiła do naszej kolekcji. Od dłuższego czasu przyglądałam się kolejnym wydaniom, wciąż jednak nie mogłam się zdecydować na uzupełnienie kolekcji o jeden z pandemicznych tytułów. Dlaczego? Nigdy nie byliśmy ogromnymi fanami gier kooperacyjnych, myślę ze po prostu nie trafiliśmy na właściwe gry. Tym razem jednak przekonał mnie krótki czas rozgrywki (do 30 minut) oraz proste zasady, które opanują już dzieci 8-letnie. Można powiedzieć, że to taka trochę "pandemia w pigułce" i tym mnie właśnie skusiła.

na zdjęciu pudełko gry pandemia gorąca strefa Europa

Zawartość

  • - niewielka plansza, która zmieści się na każdym stole;
  • - 4 karty postaci, dające graczom różne dodatkowe umiejętności;
  • - karty gry (w tym karty miast, zdarzeń, epidemii oraz mutacji);
  • - karty infekcji;
  • - karty pomocy;
  • - 4 pionki;
  • - znaczniki chorób w trzech kolorach;
  • - znaczniki lekarstw, poziomu zachorowań i rozprzestrzeniania się chorób.    
  • N azdjęciu plansza do gry i wszystkie komponenty, gra przygotowana do rozgrywki

Cel gry 


Podczas rozgrywki gracze łączą siły, wspólne podejmują decyzje dotyczące wykonywanych na planszy akcji, oraz wykorzystują unikalne cechy swoich bohaterów. A wszystko to w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się chorób i finalnego wynalezienia na nie lekarstwa.  
cztery karty postaci, każda z innymi umiejętnościami

Jak gramy


Zasady nie odbiegają znacznie od tych, jakie możecie znać z innych gier z serii Pandemic. Jeśli więc graliście już i znacie koncepcję tych gier, to w mig opanujecie i te reguły.

Zaczynamy od potasowania kart miast razem z kartami zdarzeń, które pozwolą graczom wykonać dodatkowe akcje. Następnie stos dzielimy na trzy równe części i do każdej wtasowujemy po jednej karcie epidemii.

na zdjęciu cztery karty zdarzeń


Każdy z graczy losuje po jednym z czterech unikatowych bohaterów i dobiera dwie karty z talii miast na rękę. Planszę zapełniamy kostkami zgodnie z wylosowanymi kolejno kartami infekcji. W dwóch miastach umieścimy po trzy kostki (tu już blisko do kryzysu), w dwóch kolejnych układamy po dwie kostki i w dwóch ostatnich po jednej. 


na zdjęciu fragment planszy w trakcie rozgrywki


Podczas swojej tury gracz wykonuje 4 wybrane akcje, następnie dobiera dwie karty z talii miast, a na koniec odkrywa karty z talii kart infekcji (2,3 lub 4,  w zależności od położenia wskaźnika poziomu zachorowań).

Wśród dostępnych akcji do dyspozycji mamy:

Jazda/rejs czyli przemieszczenie własnego pionka z jednego miasta do sąsiedniego, połączonego z nim linią.

Lot bezpośredni umożliwia przeniesienie się bezpośrednio do miasta, wskazanego na karcie gracza. Po tym ruchu gracz odrzuca wykorzystaną kartę miasta. 

Lot czarterowy, tu podobnie jak wcześniej gracz odrzuca kartę miasta, tym razem jednak tego, w którym się aktualnie znajduje. Pozwoli mu to przemieścić się do innego dowolnego miasta.  

Leczenie choroby, czyli usunięcie przez gracza jednego znacznika choroby z miasta, w którym się aktualnie znajduje (jeśli lekarstwo na tę chorobę zostało wynalezione to usuwamy wszystkie znaczniki z danego miasta).

Dzielenie się wiedzą polega na przekazaniu kart drugiemu graczowi i może mieć miejsce tylko w sytuacji, gdy obaj gracze znajdują się w mieście, którego karta ma zostać przekazana.

Wynalezienie lekarstwa. Gracz po dotarciu do stacji badawczej w Genewie odrzuca z ręki cztery karty w wybranym kolorze i tym samym zdobywa jedno z trzech lekarstw.  

Gdy lekarstwo na jedną z chorób zostaje wynalezione, gracze są na dobrej drodze do zwycięstwa. Gra kończy się wygraną graczy w momencie, gdy wynajdą lekarstwa na wszystkie trzy choroby. 


cztery karty w kolorze żółtym, umożliwiające zdobycie lekarstwa



Przegrana natomiast może nastąpić w jednej z trzech sytuacji: gdy wskaźnik rozprzestrzeniania się chorób osiągnie poziom maksymalny, gdy zabraknie znaczników jednej z chorób lub w wyniku braku możliwości dobrania dwóch kart w fazie dobierania kart gry.


widok na znacznik poziomu zachorowani o krok od punktu maksimum

Podsumowanie 


Dzięki losowości w doborze kart, każda rozgrywka ma inną dynamikę. Sytuacja na planszy zmienia się z minuty na minutę i często kryzys, który wydaje się być opanowany, w mgnieniu oka wymyka się spod kontroli. To powoduje, że gra jest niezwykle emocjonująca. 

Pogłoska mówi, że Pandemic: Gorąca strefa była pierwotnie wersją demonstracyjną, wykorzystywaną na rozmaitych konwentach. Skondensowana dawka pandemicznych emocji cieszyła się jednak tak dużą popularnością, że finalnie podjęto decyzję o wydaniu jej jako niezależnej gry. I to był naprawdę dobry krok. 

Na przestrzeni ostatnich kilku lat planszówki przeżyły prawdziwy rozkwit. Nie są już elitarnym hobby dla wybrańców, którzy spędzają długie noce nad planszą, walcząc z potworami. Teraz planszówki są obecne w większości domów, grają rodzice z dziećmi, dziadkowie i młodzież. Jest coraz większe zapotrzebowanie na gry o prostych zasadach, z krótkim czasem rozgrywki, o różnorodnej tematyce. Pandemic: Gorąca strefa - Europa wychodzi naprzeciw tym właśnie potrzebom. Jeśli dodamy do tego wyjątkowo korzystną cenę, to otrzymamy absolutny must have każdego początkującego czy rodzinnego gracza.


wydawnictwo: Rebel

wiek: 8+

liczba graczy: 2-4

czas gry: 30 minut

Zasady: Bardzo proste







1 komentarz: