Znacie grę młynek? Teraz już chyba niewiele osób w niego gra ale w czasach mojego dzieciństwa większość plansz do popularnych wtedy warcabów (pisałam o nich ostatnio Wracaby), miała na odwrocie plansze do gry w młynek. Jakoś mam sentyment do tych gier sprzed lat i dlatego postanowiłam ją sobie zrobić na odwrocie planszy do warcabów, na wzór starych gier :)
Do gry w podstawowym wariancie potrzebujemy planszy, składającej się z trzech kwadratów połączonych
liniami. Przecięcia linii oraz rogi kwadratów tworzą pola, których łącznie jest
24.
18 pionków w dwóch kolorach, po dziewięć dla każdego z
graczy.
Poniżej plansza do druku, którą warto też zalaminować ale jeśli nie macie pod ręką drukarki czy laminarki to planszę można też narysować na kartce czy tekturowej teczce. Za pionki, podobnie jak w grze warcaby, posłużyły mi znaczniki z gry Superfarmer ale Wy możecie do tego wykorzystać jakiekolwiek pionki, klocki czy guziki :)
Poniżej plansza do druku, którą warto też zalaminować ale jeśli nie macie pod ręką drukarki czy laminarki to planszę można też narysować na kartce czy tekturowej teczce. Za pionki, podobnie jak w grze warcaby, posłużyły mi znaczniki z gry Superfarmer ale Wy możecie do tego wykorzystać jakiekolwiek pionki, klocki czy guziki :)
Zasady
Gra dzieli się na trzy etapy
Etap I
W pierwszym z nich gracze na zmianę stawiają pionki na
planszy, na dowolnych pustych polach. Na tym etapie nie można przesuwać pionków
już stojących na planszy.
Gracze dążą do ustawienia trzech swoich pionków w tzw.
młynek czyli na trzech polach, połączonych linią prostą.
Pomyślne ułożenie młynka pozwala na zbicie jednego z pionków
przeciwnika, który zostaje trwale usunięty z gry (pionek, nie przeciwnik) 😉.
Jeśli graczowi uda się ułożyć ze swoich pionków jednocześnie
dwa młynki to daje mu prawo usunięcia z planszy dwóch dowolnych pionków
przeciwnika.
Kolejny etap zaczyna się, gdy wszystkie pionki zawodników
znajdą się już na planszy. Wtedy gracze
na zmianę wykonują ruchy swoimi pionkami na planszy. Pionki mogą poruszać się
tylko o jedno pole, wzdłuż linii i musi to być pole wolne. Na tym etapie gracze
nadal dążą do utworzenia młynka.
Ostatnia faza gry to skoki pionków. Zaczyna się ona w
momencie, gdy jednemu z graczy zostaną już tylko trzy pionki na planszy. Gracz
ten uzyskuje wtedy możliwość przeskakiwania swoimi pionkami na dowolne wolne
pole na planszy, nie koniecznie sąsiadujące czy połączone linią z polem, na
którym pionek stoi.
Jeśli obu graczom pozostaną w grze po trzy pionki to obaj
mogą stosować zasadę skoków.
Jak wygrać
Gracze dążą do wyeliminowania siedmiu pionków przeciwnika,
który zostając z dwoma pionkami na planszy nie ma już możliwości ułożenia
młynka.
W sytuacji, gdy dane ruchy przeciwników powtarzają się przez
dłuższy czas lub gracze blokują się wzajemnie, następuje remis.
Istnieje
specyficzna sytuacja, która pozwala na szybkie zakończenie gry. Jest nią ułożenie
młynka podwójnego czyli ustawienie 5 pionków w taki sposób, aby jeden z nich
mógł w każdym kolejnym ruchu jeden młynek otwierać, a drugi zamykać. Tą sytuację przedstawia poniższa ilustracja.
W celu uniknięcia znacznej przewagi jednego z graczy od
początku rozgrywki stosuje się zasadę różnych młynków. Polega ona na tym, że
kolejny młynek ułożony przez gracza musi być inny od poprzedniego czyli
składający się z innych pionków lub znajdujący się w innym miejscu.
Niedozwolone jest wychodzenie pionkiem z młynka i cofanie go na poprzednie
miejsce w celu ponownego ułożenia tego samego młynka.
Warianty gry
Do gry potrzebujemy planszy, 18 pionków w dwóch kolorach, po dziewięć dla
każdego z graczy.
Zasady:
Gra różni się od tradycyjnego młynka sposobem poruszania
pionkami, które przeskakują na wolne pola ruchem skoczka czyli tzw. konika szachowego (jedno pole
do przodu i dwa w bok lub dwa pola do przodu i jedno w bok). Dozwolone
jest przeskakiwanie nad innymi pionkami,
swoimi i przeciwnika.
Bardzo fajna alternatywa dla tradycyjnego młynka :)
Bardzo fajna alternatywa dla tradycyjnego młynka :)
Młynek szachowy (wieża)
Do gry potrzebujemy planszy, 18 pionków w dwóch kolorach, po dziewięć dla
każdego z graczy.
Zasady:
Gra różni się od tradycyjnego młynka sposobem poruszania
pionkami, które przesuwają się na planszy tylko po liniach prostych, o dowolna
ilość wolnych pół (zasady poruszania się wieży w szachach). Nie jest dozwolone
przeskakiwanie nad polami zajętymi przez inne pionki. Szczególna zasada dotyczy
pionków, znajdujących się w polach narożnych. Te mogą się dodatkowo poruszać o
dowolną ilość pól wzdłuż przekątnych.
MŁYNEK KRZYŻOWY –
szybka rozgrywka
Do gry potrzebujemy planszy, 12 pionków w dwóch kolorach, po sześć dla każdego z
graczy.
Zasady:
Każdy z graczy ma 6 pionków, które ustawia na planszy,
zajmując jedną z przekątnych. Gracze na zmianę przesuwają swoje pionki o jeno
pole wzdłuż linii, dążąc do utworzenia młynka. Zwycięża gracz, który jako
pierwszy ułoży młynek.
MŁYNEK LASKERA
Do gry potrzebujemy planszy, 20 pionków w dwóch kolorach, po dziesięć dla
każdego z graczy.
Zasady:
Gra przebiega podobnie jak młynek tradycyjny, jednak w
pierwszym etapie gracze mają dwie możliwości ruchów: dołożenie nowego pinka na
planszę lub wykonanie ruchu na planszy jednym z już wcześniej wprowadzonych
pionków.
Kiedy wszystkie pionki znają się już na planszy, gra
przebiega dalej według tradycyjnych zasad.
Poniżej gracz niebieski może zrezygnować z dołożenia nowego pionka na planszę a zamiast tego przesunąć pionek znajdujący się już na planszy, wewnątrz małego kwadratu i tym samym stworzyć młynek.
Poniżej gracz niebieski może zrezygnować z dołożenia nowego pionka na planszę a zamiast tego przesunąć pionek znajdujący się już na planszy, wewnątrz małego kwadratu i tym samym stworzyć młynek.
Jako dziecko miałam te grę ale nigdy w nię nie grałam. Muszę podsunąć moim dzieciom. Dzięki za ten wpis.
OdpowiedzUsuń