Młynek


Znacie grę młynek? Teraz już chyba niewiele osób w niego gra ale w czasach mojego dzieciństwa większość plansz do popularnych wtedy warcabów (pisałam o nich ostatnio Wracaby), miała na odwrocie plansze do gry w młynek. Jakoś mam sentyment do tych gier sprzed lat i dlatego postanowiłam ją sobie zrobić na odwrocie planszy do warcabów, na wzór starych gier :) 

młynek dzieciaki z potencjałem
Do gry w podstawowym wariancie potrzebujemy planszy, składającej się z trzech kwadratów połączonych liniami. Przecięcia linii oraz rogi kwadratów tworzą pola, których łącznie jest 24.
18 pionków w dwóch kolorach, po dziewięć dla każdego z graczy.

Poniżej plansza do druku, którą warto też zalaminować ale jeśli nie macie pod ręką drukarki czy laminarki to planszę można też narysować na kartce czy tekturowej teczce. Za pionki, podobnie jak w grze warcaby, posłużyły mi znaczniki z gry Superfarmer ale Wy możecie do tego wykorzystać jakiekolwiek pionki, klocki czy guziki :)


Zasady

Gra dzieli się na trzy etapy

Etap I
W pierwszym z nich gracze na zmianę stawiają pionki na planszy, na dowolnych pustych polach. Na tym etapie nie można przesuwać pionków już stojących na planszy.
Gracze dążą do ustawienia trzech swoich pionków w tzw. młynek czyli na trzech polach, połączonych linią prostą.
Pomyślne ułożenie młynka pozwala na zbicie jednego z pionków przeciwnika, który zostaje trwale usunięty z gry (pionek, nie przeciwnik) 😉.
Jeśli graczowi uda się ułożyć ze swoich pionków jednocześnie dwa młynki to daje mu prawo usunięcia z planszy dwóch dowolnych pionków przeciwnika.

strategic board game

Etap II
Kolejny etap zaczyna się, gdy wszystkie pionki zawodników znajdą się już na planszy.  Wtedy gracze na zmianę wykonują ruchy swoimi pionkami na planszy. Pionki mogą poruszać się tylko o jedno pole, wzdłuż linii i musi to być pole wolne. Na tym etapie gracze nadal dążą do utworzenia młynka. 

dzieciaki z potencjałem

Etap III
Ostatnia faza gry to skoki pionków. Zaczyna się ona w momencie, gdy jednemu z graczy zostaną już tylko trzy pionki na planszy. Gracz ten uzyskuje wtedy możliwość przeskakiwania swoimi pionkami na dowolne wolne pole na planszy, nie koniecznie sąsiadujące czy połączone linią z polem, na którym pionek stoi.
Jeśli obu graczom pozostaną w grze po trzy pionki to obaj mogą stosować zasadę skoków.

najstarsza gra planszowa

Jak wygrać

Gracze dążą do wyeliminowania siedmiu pionków przeciwnika, który zostając z dwoma pionkami na planszy nie ma już możliwości ułożenia młynka.
W sytuacji, gdy dane ruchy przeciwników powtarzają się przez dłuższy czas lub gracze blokują się wzajemnie, następuje remis.

Istnieje specyficzna sytuacja, która pozwala na szybkie zakończenie gry. Jest nią ułożenie młynka podwójnego czyli ustawienie 5 pionków w taki sposób, aby jeden z nich mógł w każdym kolejnym ruchu jeden młynek otwierać, a drugi zamykać. Tą sytuację przedstawia poniższa ilustracja.



W celu uniknięcia znacznej przewagi jednego z graczy od początku rozgrywki stosuje się zasadę różnych młynków. Polega ona na tym, że kolejny młynek ułożony przez gracza musi być inny od poprzedniego czyli składający się z innych pionków lub znajdujący się w innym miejscu. Niedozwolone jest wychodzenie pionkiem z młynka i cofanie go na poprzednie miejsce w celu ponownego ułożenia tego samego młynka.


Warianty gry


Młynek szachowy (skoczek)
Do gry potrzebujemy planszy, 18 pionków w dwóch kolorach, po dziewięć dla każdego z graczy.

Zasady:
Gra różni się od tradycyjnego młynka sposobem poruszania pionkami, które przeskakują na wolne pola ruchem skoczka czyli tzw. konika szachowego (jedno pole do przodu i dwa w bok lub dwa pola do przodu i jedno w bok). Dozwolone jest  przeskakiwanie nad innymi pionkami, swoimi i przeciwnika.

Bardzo fajna alternatywa dla tradycyjnego młynka :)

strategic game

Młynek szachowy (wieża)
Do gry potrzebujemy planszy, 18 pionków w dwóch kolorach, po dziewięć dla każdego z graczy.

Zasady:
Gra różni się od tradycyjnego młynka sposobem poruszania pionkami, które przesuwają się na planszy tylko po liniach prostych, o dowolna ilość wolnych pół (zasady poruszania się wieży w szachach). Nie jest dozwolone przeskakiwanie nad polami zajętymi przez inne pionki. Szczególna zasada dotyczy pionków, znajdujących się w polach narożnych. Te mogą się dodatkowo poruszać o dowolną ilość pól wzdłuż przekątnych.

zasady gry młynek

MŁYNEK KRZYŻOWY – szybka rozgrywka
Do gry potrzebujemy planszy, 12 pionków w dwóch kolorach, po sześć dla każdego z graczy.

Zasady:
Każdy z graczy ma 6 pionków, które ustawia na planszy, zajmując jedną z przekątnych. Gracze na zmianę przesuwają swoje pionki o jeno pole wzdłuż linii, dążąc do utworzenia młynka. Zwycięża gracz, który jako pierwszy ułoży młynek.

młynek recenzja dzieciaki z potencjałem

MŁYNEK LASKERA
Do gry potrzebujemy planszy, 20 pionków w dwóch kolorach, po dziesięć dla każdego z graczy.

Zasady:
Gra przebiega podobnie jak młynek tradycyjny, jednak w pierwszym etapie gracze mają dwie możliwości ruchów: dołożenie nowego pinka na planszę lub wykonanie ruchu na planszy jednym z już wcześniej wprowadzonych pionków.
Kiedy wszystkie pionki znają się już na planszy, gra przebiega dalej według tradycyjnych zasad.

Poniżej gracz niebieski może zrezygnować z dołożenia nowego pionka na planszę a zamiast tego przesunąć pionek znajdujący się już na planszy, wewnątrz małego kwadratu i tym samym stworzyć młynek. 


recenzja młynek



1 komentarz:

  1. Jako dziecko miałam te grę ale nigdy w nię nie grałam. Muszę podsunąć moim dzieciom. Dzięki za ten wpis.

    OdpowiedzUsuń