Układanka kolorowe kwadraty

Na blogu pojawiły się już kilkakrotnie różnego rodzaju układanki i puzzle. I nie bez powodu :) Tego typu zabawy są doskonałym ćwiczeniem dla lewej półkuli mózgu, która jest odpowiedzialna za przetwarzanie, analizę, porządkowanie, myślenie logiczne i wykrywanie relacji. Nie da się ukryć,  że są to niezbędne elementy edukacji matematycznej. Ale to nie wszystko...lewa półkula jest też odpowiedzialna za funkcje językowe, w tym czytanie i pisanie. 
Sporo tego, prawda? 

ćwiczenia lewej półkuli mózgu

Na ćwiczenia lewopółkulowe składają się między innymi:
- sekwencje
- odwzorowanie 
- odnajdywanie zależności i cech wspólnych
- kodowanie
- układanie puzzli i układanek 

O wielu z nich pisałam już wcześniej, pokazując że do większości z tych ćwiczeń nie potrzeba żadnych specjalnych pomocy. Często wystarczy to co mamy pd ręką np. elementy gier :) Memo inaczej , Qwirkle jak wykorzystać do gier i zabaw ze starszymi dziećmi , Zabawy z pełnym kurnikiem .

Puzzle i układanki można też wykonać samemu np. PentominoŁączenie cech .

Dziś dorzucam do nich kolejną układankę.

Planszę przygotowałam sama, wydrukowałam w kilku egzemplarzach i zalaminowałam.

układanki

Jeden egzemplarz to plansza - podstawa. Do niej przyklejony jest rzep samoprzylepny.
Pozostałe plansze pocięłam na mniejsze elementy, które również podkleiłam rzepem. Na każdej z nich układ kolorowych kwadratów jest taki sam. Poszczególne zestawy oznaczyłam też na odwrocie kolorami żeby się nam nie pomieszały.

układanki lewopółkulowe

Mamy tu duże paski, mniejsze paski oraz elementy o różnych kształtach.

Oczywiście na początek i dla młodszych dzieci przygotowujemy większe elementy. Układamy je pod planszą, tak aby kolorowe kwadraciki były ułożone w tą samą stronę co na planszy. 

przetwarzanie wzrokowe

W miarę oswajania się z układanką, dodajemy coraz mniejsze elementy, które  możemy rotować, układać do góry nogami itp.

brainteaser for kids

percepcja wzrokowa

Elementy, które kiedyś przygotowałam są na ten moment jeszcze za trudne dla dwulatka i już niestety za łatwe dla starszaków ale dorobiłam sobie dodatkowe plansze, które mam zamiar pociąć na znacznie mniejsze elementy. Tym sposobem układanka dostanie drugie życie i znów posłuży starszakom przez jakiś czas :)

W wolnej chwili dorzucę plansze do pobrania także zaglądajcie :)



4 komentarze: