Qwirkle jak wykorzystać do gier i zabaw ze starszymi dziećmi


Ostatnio pokazałam Wam świetną grę Qwirkle i kilka pomysłów na wykorzystanie elementów gry do zabawy z młodszymi dziećmi. Przeczytacie o tym  we wpisach Qwirkle i Qwirkle gry i zabawy z młodszymi dziećmi. Tym razem garść inspiracji na aktywności dla starszaków.


qwirkle gry i zabawy

Odwzorowanie



Układamy z klocków wzór w kilku rzędach i kolumnach i prosimy naszego ochotnika aby ten wzór powielił. Dla ułatwienia możemy zastosować podkładki z wyrysowanymi kratkami odpowiadającymi wielkościom naszym klockom. Podkładki układamy jedną pod drugą w taki sposób aby wzór znajdował się powyżej.

odwzorowanie


Odwzorowanie symetryczne


Tutaj również przydadzą się podkładki z kratownicą oraz zaznaczoną osią symetrii. Na jednej z podkładek układamy wzór, po prawej stronie dokładamy druga kratownicę i zaznaczamy między nimi oś symetrii (możemy do tego użyć np. sznurka czy patyczka do szaszłyków). Zadaniem polega na odwzorowaniu w sposób symetryczny układ klocków z lewej kratownicy na kratownicy po prawej stronie. 


układanka lewopółkulowa dzieciaki z potencjalem

Zwracajmy uwagę, żeby dziecko zaczęło odwzorowanie od lewego górnego rogu i kierowało się w prawo a potem rzędami w dół. To ważne, ponieważ utrwala układ porządkowania elementów przydatny później w nauce czytania i pisania.



Łączenie w zbiory 



Łączenie klocków w zbiory składające się z kafelków o tym samym kolorze lub kształcie a następnie przeliczanie tych zbiorów. Zanim dziecko policzy ilość klocków możemy poprosić je żeby oszacowało gdzie jest mniej a gdzie więcej. 

porównywanie liczebności zbiorów

Szacowanie ćwiczy prawa półkule mózgową odpowiedzialną za  wykonywanie i postrzeganie zadań w sposób całościowy, rozwija wyobraźnię i kreatywność. 


Gdzie mniej a gdzie więcej


Układamy przed dzieckiem klocki w dwa różniące się od siebie układy o takiej samej ilości klocków.

Prosimy dziecko żeby oszacowało gdzie jest więcej a gdzie mniej. Zanim podamy poprawną odpowiedź, przeliczamy oba układy, żeby pokazać dziecku, że są równoliczne.

porównywanie liczebności

Instrukcja z warunkami


Wybieramy z puli 3-4  klocki i prosimy dziecko żeby ustawiło je w linii uwzględniając podane warunki.
Mamy klocki czerwony, niebieski, żółty i zielony.

Podajemy instrukcję np. 
- z brzegu mamy czerwony (jeszcze nie wiemy z którego)
- drugi od lewej leży niebieski
- jednym z dwóch środkowych klocków jest żółty
- niebieski leży obok czerwonego
- zielony leży na prawo od żółtego


kodowanie offline

Tyle informacji wystarczy aby rozwiązać zagadkę. Oczywiście jeśli to nie wystarczy udzielamy dalszych wskazówek tak długo aż misja zakończy się sukcesem!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz