Makao to kolejna gra karciana, której zasady chciałabym Wam przybliżyć. To jedna z gier, które kojarzą mi się z dzieciństwem dlatego chciałabym żeby i moje dzieci ją poznały.
Zasady mogą nam przypominać Uno i słusznie bo obie gry mają ze sobą wiele wspólnego.
Jak gramy
Do gry w 2-4 osób będziemy potrzebować talii 52 kart. W zasadzie nie ma ograniczeń co do ilości osób biorących udział w rozgrywce ale zwiększając ilość graczy powinniśmy włączyć do gry kolejną talię kart.
Celem gry jest pozbycie się wszystkich kart z ręki.
Zaczynamy od rozdania po 5 kart każdemu z graczy, jedną kartę wykładamy odkrytą na środek stołu a resztę układamy w zakryty stos.
Gracz w swoim ruchu może:
- odrzucić jedną lub więcej kart (pod warunkiem, że mają taką samą wartość), tak aby pierwsza z nich pasowała do już leżącej na stosie kolorem lub wartością;
- jeśli gracz nie ma możliwości odrzucenia karty to dobiera jedną ze stosu i jeśli ona pasuje to może wyrzucić ją jeszcze w tej samej turze.
Podobnie jak w grze Uno, tutaj również mamy karty funkcyjne. Oto ich działanie:
Dwójka i Trójka – kolejny gracz dobiera tyle kart ile wskazuje wartość na wyłożonej karcie czyli 2 lub 3;
Czwórka – kolejny gracz traci kolejkę;
Walet – tą kartą możemy żądać odrzucenia przez wszystkich graczy kart o wybranej wartości (dotyczy tylko kart, które nie są funkcyjne). Jeśli któryś z graczy nie posiada żądanej karty to dobiera jedną kartę ze stosu;
Dama – można ją położyć na dowolną kartę oraz na nią również można położyć dowolną kartę;
Króle bitne – są to dwa króle, które zobowiązują do pobrania ze stosu pięciu kart. Król pik to kara dla poprzedniego gracza (tego z prawej) a król kier dla kolejnego gracza (tego z lewej);
As – to karta, która umożliwia nam żądanie konkretnego koloru kolejnej wyrzucanej na stos karty;
Joker – może zastąpić dowolna kartę (również funkcyjną).
Wszystkie ze wspomnianych kart funkcyjnych można przebić koleją kartą funkcyjną, przy czym As przebija Asa, Walet-Waleta i Czwórka-Czwórkę.
Pozostałe karty, które wymuszają pobranie kart ze stosu, mogą być dokładane po sobie z zachowaniem koloru lub wartości. Skutkuje to sumowaniem kar dla kolejnego gracza np.
Gracz wyrzucił króla pik (pięć kart dla gracza po prawej) ale ten położył na niego dwójkę pik (kara 7 kart wraca do pierwszego gracza), ten dokłada kolejną dwójkę i następny po min gracz dostaje aż dziewięć kart karnych (chyba,że też może coś dołożyć).
Ważnym elementem gry jest zawołanie "makao" w momencie, gdy graczowi zostaje jedna karta na ręce. Pominięcie tego działania skutkuje dobraniem pięciu kart karnych.
Jeśli gracz kończy grę, wykładając w jednym ruchu kilka kart to woła "makao i po makale".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz