Gra sylabowa

Nauka "wchodzi" najlepiej kiedy odbywa się niepostrzeżenie, w trakcie zabawy. Dlatego naukę czytania utrwalamy nie tylko z książką ale i poprzez różne gry.

Nasza najnowsza gra pomaga w utrwalaniu sylab oraz tworzeniu z nich całych wyrazów (w zależności od wariantu).


na zdjęciu wybudowana na dużej podstawce gra z wykorzystaniem klocków duplo, tworzących ścieżki, na każdym klocku napisana jest inna sylaba, na planszy stoi pionek w postaci ludzika lego duplo

Do wykonania planszy użyłam dużej płytki oraz klocków 2x2 z naklejonymi sylabami. Zamiast naklejać karteczki, możecie też napisać sylaby mazakiem suchościeralnym bezpośrednio na klockach.
Te same klocki wykorzystałam wcześniej do zabaw sylabowych, o których możecie przeczytać we wpisie Jak wykorzystujemy klocki do nauki czytania

UWAGA - klocki to tylko urozmaicenie ale jeśli ich nie macie to nic straconego, grę możecie sami narysować na kawałku brystolu, rozłożonej papierowej teczce czy po prostu  na sklejonych dwóch kartkach papieru. A jeśli nie chce Wam się rysować to mam dla was gotowca do wydrukowania, z którego my skorzystamy, gdy klocki staną się niezbędne do wykonania jakiejś innej budowli ;)



Sylabowa gra planszowa do pobrania



Przygotowanie gry


Na dużej planszy przypinamy klocki z sylabami, tak aby utworzyć kilka ścieżek. Oznaczamy miejsce startu ale... mety w tej grze nie znajdziecie ;) Analogicznie postępujemy w przypadku tworzenia gry na papierze.

Na planszy umieszczamy też kilka klocków, które będą jokerami i zastąpią każdą dowolną sylabę. U nas są to białe klocki. Za pionki posłużą ludziki.

Przed rozgrywką gracze muszą przygotować sobie też kartki papieru, coś do pisania i jedną kostkę do gry.

Gra przeznaczona jest dla 2-4 osób i ma dwa warianty.


na zdjęciu zbliżenie na pionek czyli ludzika lego duplo, który stoi na białym klocku oznaczającym jokera


Wariant I gry sylabowej - dla nowicjuszy


W tym wariancie utrwalamy i rozpoznajemy sylaby.
Gracz rzuca kostką i przesuwa się w dowolnym kierunku o ilość pól zgodną z liczbą wyrzuconych oczek a następnie głośno czyta sylabę na jakiej stanął.

Jeśli przeczyta ją prawidłowo to może ją zapisać na swojej kartce a sylaba będzie się liczyła jako jeden zdobyty punkt. Jeśli natomiast popełni błąd to punkt przepada. 
Każda sylaba punktuje tylko raz dlatego warto mądrze podejmować decyzje, w którym kierunku pójdziemy.
Gdy gracz trafi na jokera to sam może wybrać jaką sylabę zapisze w swojej tabeli punktów. 

Gramy 10 rund i na koniec zliczamy kto zapisał najwięcej różnych sylab a co za tym idzie, wygrał grę.


na zdjęciu fragment planszy z klocków duplo oraz kartka z wypisanymi na niej sylabami, obok leży też kostka do gry


Wariant II gry sylabowej - dla zaawansowanych


Rzucamy kostką i przesuwamy się w dowolnym kierunku o ilość pól zgodną z liczbą wyrzuconych oczek. Możemy stawać na polach zajętych już przez przeciwnika.

Na kartce każdy z graczy zapisuje sobie sylaby, na jakich stanął. Gramy 10 rund czyli do momentu gdy każdy z graczy zdobędzie po 10 sylab.

Na koniec następuje faza budowania wyrazów. Ze zdobytych sylab gracze tworzą jak największą liczbę prawidłowych wyrazów. Im dłuższy wyraz, tym lepiej punktowany.

Jak liczymy punkty:
- za każdy wyraz jednosylabowy otrzymujemy 1 punkt
- za każdy wyraz dwusylabowy otrzymujemy 2 punkty
- za każdy wyraz trzysylabowy otrzymujemy 4 punkty
- za każdy wyraz czterosylabowy otrzymujemy 7 punktów

Jeśli umiejętności graczy w zakresie czytania znacznie się różnią to umawiamy się tylko na tworzenie wyrazów jedno i dwusylabowych. 

Możemy się tez umówić, czy każdej z wylosowanych sylab używamy tylko raz czy wielokrotnie. 


na zdjęciu fragment planszy zbudowanej z klocków lego oraz kartka z wypisanymi sylabami i stworzonymi z nich wyrazami


4 komentarze: