Nauka "wchodzi" najlepiej kiedy odbywa się niepostrzeżenie, w trakcie zabawy. Dlatego naukę czytania utrwalamy nie tylko z książką ale i poprzez różne gry.
Nasza najnowsza gra pomaga w utrwalaniu sylab oraz tworzeniu z nich całych wyrazów (w zależności od wariantu).
Do wykonania planszy użyłam dużej płytki oraz klocków 2x2 z naklejonymi sylabami. Zamiast naklejać karteczki, możecie też napisać sylaby mazakiem suchościeralnym bezpośrednio na klockach.
Te same klocki wykorzystałam wcześniej do zabaw sylabowych, o których możecie przeczytać we wpisie Jak wykorzystujemy klocki do nauki czytania.
UWAGA - klocki to tylko urozmaicenie ale jeśli ich nie macie to nic straconego, grę możecie sami narysować na kawałku brystolu, rozłożonej papierowej teczce czy po prostu na sklejonych dwóch kartkach papieru. A jeśli nie chce Wam się rysować to mam dla was gotowca do wydrukowania, z którego my skorzystamy, gdy klocki staną się niezbędne do wykonania jakiejś innej budowli ;)
Te same klocki wykorzystałam wcześniej do zabaw sylabowych, o których możecie przeczytać we wpisie Jak wykorzystujemy klocki do nauki czytania.
UWAGA - klocki to tylko urozmaicenie ale jeśli ich nie macie to nic straconego, grę możecie sami narysować na kawałku brystolu, rozłożonej papierowej teczce czy po prostu na sklejonych dwóch kartkach papieru. A jeśli nie chce Wam się rysować to mam dla was gotowca do wydrukowania, z którego my skorzystamy, gdy klocki staną się niezbędne do wykonania jakiejś innej budowli ;)
Sylabowa gra planszowa do pobrania
Przygotowanie gry
Na planszy umieszczamy też kilka klocków, które będą jokerami i zastąpią każdą dowolną sylabę. U nas są to białe klocki. Za pionki posłużą ludziki.
Przed rozgrywką gracze muszą przygotować sobie też kartki papieru, coś do pisania i jedną kostkę do gry.
Gra przeznaczona jest dla 2-4 osób i ma dwa warianty.
Wariant I gry sylabowej - dla nowicjuszy
W tym wariancie utrwalamy i rozpoznajemy sylaby.
Gracz rzuca kostką i przesuwa się w dowolnym kierunku o ilość pól zgodną z liczbą wyrzuconych oczek a następnie głośno czyta sylabę na jakiej stanął.
Jeśli przeczyta ją prawidłowo to może ją zapisać na swojej kartce a sylaba będzie się liczyła jako jeden zdobyty punkt. Jeśli natomiast popełni błąd to punkt przepada.
Każda sylaba punktuje tylko raz dlatego warto mądrze podejmować decyzje, w którym kierunku pójdziemy.
Gdy gracz trafi na jokera to sam może wybrać jaką sylabę zapisze w swojej tabeli punktów.
Gramy 10 rund i na koniec zliczamy kto zapisał najwięcej różnych sylab a co za tym idzie, wygrał grę.
Gracz rzuca kostką i przesuwa się w dowolnym kierunku o ilość pól zgodną z liczbą wyrzuconych oczek a następnie głośno czyta sylabę na jakiej stanął.
Jeśli przeczyta ją prawidłowo to może ją zapisać na swojej kartce a sylaba będzie się liczyła jako jeden zdobyty punkt. Jeśli natomiast popełni błąd to punkt przepada.
Każda sylaba punktuje tylko raz dlatego warto mądrze podejmować decyzje, w którym kierunku pójdziemy.
Gdy gracz trafi na jokera to sam może wybrać jaką sylabę zapisze w swojej tabeli punktów.
Gramy 10 rund i na koniec zliczamy kto zapisał najwięcej różnych sylab a co za tym idzie, wygrał grę.
Wariant II gry sylabowej - dla zaawansowanych
Rzucamy kostką i przesuwamy się w dowolnym kierunku o ilość pól zgodną z liczbą wyrzuconych oczek. Możemy stawać na polach zajętych już przez przeciwnika.
Na kartce każdy z graczy zapisuje sobie sylaby, na jakich stanął. Gramy 10 rund czyli do momentu gdy każdy z graczy zdobędzie po 10 sylab.
Na koniec następuje faza budowania wyrazów. Ze zdobytych sylab gracze tworzą jak największą liczbę prawidłowych wyrazów. Im dłuższy wyraz, tym lepiej punktowany.
Jak liczymy punkty:
- za każdy wyraz jednosylabowy otrzymujemy 1 punkt
- za każdy wyraz dwusylabowy otrzymujemy 2 punkty
- za każdy wyraz trzysylabowy otrzymujemy 4 punkty
- za każdy wyraz czterosylabowy otrzymujemy 7 punktów
Jeśli umiejętności graczy w zakresie czytania znacznie się różnią to umawiamy się tylko na tworzenie wyrazów jedno i dwusylabowych.
Możemy się tez umówić, czy każdej z wylosowanych sylab używamy tylko raz czy wielokrotnie.
Jeśli umiejętności graczy w zakresie czytania znacznie się różnią to umawiamy się tylko na tworzenie wyrazów jedno i dwusylabowych.
Możemy się tez umówić, czy każdej z wylosowanych sylab używamy tylko raz czy wielokrotnie.
Super pomysł!!!
OdpowiedzUsuńDzięki! :)
UsuńSuper pomysł i wykonanie
OdpowiedzUsuń:))
Usuń