Moja! matematyczna gra na refleks

Moja! to rodzinna gra edukacyjna, która w łatwy i zabawny sposób pozwoli dzieciom utrwalić i opanować sprawne dodawanie i odejmowanie w zakresie do 9. 
Proste zasady i wiele wariantów rozgrywki sprawiają, że gra nada się też świetnie do wykorzystania w szkole na zajęciach matematycznych czy w świetlicy.


na zdjęciu pudełko gry moja w kolorach niebieskim, błękitnym i żółtym, na środku jest napis Moja!

Zawartość


- 69 kart liczb 
- 55  kart działań 
- krótka, czytelna instrukcja
na zdjęciu widać rozłożone na stole w rzędach karty liczb oraz karty działań

Jak gramy


Tasujemy karty liczb i rozdajemy po 5 każdemu z graczy. Pozostałe karty kładziemy w zakrytym stosie na środku stołu.
Obok układamy drugi zakryty stos z kartami działań.

Osoba rozpoczynająca odkrywa wierzchnią kartę ze stosu kart z działaniami i kładzie ją na środku, widoczną dla pozostałych graczy.

Gracze mają za zadanie jak najszybsze stworzenie działania z kart, które mają na ręku, tak aby uzyskać wynik widoczny na odkrytej karcie. Do wyboru mamy dwa wyniki, które uzyskujemy dodając lub odejmując od siebie dwie liczby.
Liczy się nie tylko umiejętność sprawnego liczenia ale i szybkość oraz spostrzegawczość. 

Poniżej gracz próbuje ułożyć działanie, które w wyniku dodawania pozwoli  mu uzyskać liczbę 2 lub 5 jako wynik odejmowania.


na zdjęciu stos kart zakrytych a obok lezy karta z działaniem z liczbami -2 i -5 obok leża karty o wartościach 7 i 5
Osoba, która ułoży już swoje działanie kładzie wybrane dwie karty na kartę z działaniem i woła Moja! Jeśli obliczenia są prawidłowe to karta z działaniem trafia do gracza jako punkt zwycięstwa, zużyte karty z liczbami odkładane są na stos kart odrzuconych a gracz dobiera dwie nowe karty ze stosu dobierania.

Błędne obliczenia prowadzą do nałożenia kary na gracza, który odrzuca dwie zużyte karty liczb ale nie dobiera nowych. Z trzema kartami będzie rozgrywał kolejną rundę.

Jeśli nikomu nie udało się ułożyć działania to karta działań zostaje na stole i gracz odkrywa kolejną kartę. Dzieje się to tak długo aż któryś z graczy ułoży prawidłowe działanie. Wtedy trafiają do niego wszystkie odkryte wcześniej karty.

Po zakończonej rozgrywce, podliczamy punkty za poszczególne karty, które warte są 1,2 lub nawet 3 punkty. To kiedy gra się kończy zależy od tego który wariant wybraliście. O wariantach przeczytacie poniżej.

W taliach liczb oraz działań znajdziemy też karty specjalne.

Są to jokery zastępujące dowolną liczbę, karty z symbolem 5" dające graczowi dodatkowe 5 sekund na ułożenie działania, karty zmuszające nas do zamiany z przeciwnikiem dwóch losowych kart lub wymiany wszystkich kart na ręce oraz karta zamieniająca działania.
Dzięki takiemu urozmaiceniu rozgrywka nabiera rumieńców. Jeśli znacie grę Wirus i kojarzycie działanie kart terapii to łatwo będzie Wam to sobie wyobrazić :) 

zbliżenie na kartę dająca dodatkowe pięć sekund na ułożenie działania

Warianty


Wydawca proponuje kilka dodatkowych wariantów, urozmaicających rozgrywkę.

Ekspres dla 2-4 osób czyli gramy do wyczerpania stosu kart liczb. Dobra opcja gdy macie ma mało czasu. 

Impreza dla 2-6 osób. Gramy do wyczerpania stosu kart działań.

Kanada dla 2-6 graczy.  Po każdej rundzie gracze zapisują zdobyte punkty a gra kończy się gdy ktoś zdobędzie 47 punktów
Ten wariant wymusza na graczach konieczność poszukiwania w pierwszej kolejności takich działań, które dają możliwie największe wyniki oraz stawia przed trudnymi wyborami (wykorzystać karty, które dadzą niski wynik i małymi kroczkami dążyć do celu czy zachować te karty i czekać na działanie, które pozwoli zgarnąć więcej punktów?)

5x5 wariant solo, w którym gracz tworzy działania widoczne na kartach ułożonych w kwadrat 5x5. Mamy tu jednak pewne utrudnienie, zasadę pozwalająca na wykorzystanie wyników znajdujących się na połówce karty, której przynajmniej jedna krawędź nie styka się z inna kartą. Brzmi skomplikowanie ale spójrzcie tylko na poniższe zdjęcie.
Niedostępne działania to +9 na dwóch kartach w drugiej kolumnie i -3 na karcie w górnym, lewym rogu.
na zdjęciu karty z działaniami ułożone w kilka rzędów i kolumn

Moja! to bardzo ciekawa gra, która niepostrzeżenie przemyca element edukacyjny, oferując przy tym całkiem sporo dobrej zabawy.

Musicie jednak zwrócić uwagę pewien bardzo ważny warunek, który należy spełnić aby wszyscy mogli się dobrze bawić. Chodzi tu mianowicie o wyrównany poziom graczy. Jeśli dziecko słabo sobie jeszcze radzi z działaniami a za przeciwników będzie miało graczy bardziej doświadczonych to każda rozgrywka skończy się najpewniej jego sromotną przegraną a tego przecież nie chcemy. 

Dlatego warto grę proponować dzieciom w podobnym wieku lub o podobnych umiejętnościach. Innym ciekawym rozwiązaniem jest wariant solo lub rozgrywka z rodzicami przy odrobinę zmienionych zasadach (np. najpierw dziecko podgląda kartę z działaniem a rodzice odkrywają ją dopiero kilka sekund później). 

Grę mamy od niedawna, ograliśmy już wszystkie warianty proponowane przez wydawcę ale gra daje o wiele więcej możliwości a w głowie mam już kilka kolejnych modyfikacji, o których z pewnością wkrótce napiszę :) 



wydawnictwo: Zu & Berry by Muduko
liczba graczy: 1-6
wiek: 6+
czas gry: 15 minut
Zasady: Bardzo proste



Grę zgłaszam do projektu Grajmy! Znajdziecie tam wiele ciekawych recenzji gier dla dzieci i rodzinnych.









Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza