Ostatnio pisałam o grze Qwirkle. Zafascynowała całą naszą rodzinę do tego stopnia, że jeździ z nami na wakacje i na weekendy do dziadków.
Klocki, które służą nam w rozgrywce, dają też wiele innych możliwości, między innymi umożliwiają młodszym dzieciom naukę przez zabawę ale i starszaki znajdą coś dla siebie.
Akurat z podstawowych kształtów mamy tylko koło, kwadrat i romb ale są też gwiazda wieloramienna, koniczyna czterolistna i gwiazda przypominająca broń dawnych japońskich wojowników ninja – shuriken (taka ciekawostka).
Do dyspozycji mamy też klocki w sześciu nasyconych kolorach.
Segregowanie według kształtu lub koloru
Zaczynamy od najprostszych kategoryzacji i przechodzimy do coraz trudniejszych. Na początku prosimy dziecko aby ułożyło w grupy klocki według koloru np. wszystkie czerwone, później kształtu np. tylko gwiazdy a na koniec (gdy dziecko opanuje łatwiejsze opcje) układanie klocków według kształtu, nie patrząc na kolor, albo według koloru nie patrząc na kształt.
Dokonywanie kategoryzacji wymaga od dziecka dostrzegania cech wspólnych oraz różnicujących co wymaga zaangażowania zarówno lewej jak i prawej półkuli mózgu.
Coś tu nie pasuje
Układamy rząd z klocków w tym samym kolorze lub z tym samym kształtem i wplatamy między niego jeden niepasujący klocek. Zadaniem dziecka jest oczywiście odnalezienie tego klocka.
Odwzorowanie
Układamy klocki w rzędzie i prosimy dziecko, żeby pod spodem ułożyło klocki w taki sam sposób.
Kontynuowanie sekwencji
Kładziemy klocki w rzędzie w taki sposób aby powstał pewien powtarzający się wzór np. czerwone koło-niebieskie koło – czerwone koło – niebieskie koło. Zadanie polega na ułożeniu dalszego ciągu sekwencji. Na początku zaczynamy od dwóch elementów i dopiero po opanowaniu tego dodajemy kolejne elementy sekwencji, wprowadzamy różne symbole (optymalnie do 3-4 elementów).
Uzupełnianie sekwencji
Tak jak wyżej układamy klocki w rzędzie w taki sposób aby powstał powtarzający się wzór a następnie usuwamy z niego jeden klocek. Dziecko ma za zadanie odgadnąć a w zasadzie wywnioskować, jakiego elementu brakuje.
Za porządkowanie sekwencyjne odpowiedzialna jest lewa półkula mózgu. Sekwencje to doskonałe przygotowanie do nauki czytania i pisania ponieważ kształtują porządkowanie świata od lewej do prawej i od góry do dołu, są one też świetnym ćwiczeniem dla mózgu.
Czego brakuje
Układamy przed dzieckiem w rzędzie kilka elementów, następnie prosimy żeby zasłoniło oczy i zabieramy jeden z elementów. Jest to doskonałe ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości. Naturalnie na początku używamy małej ilości elementów, różniących się tylko jedną cechą np. kilka kształtów w kolorze zielonym lub same koła w różnych kolorach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz