Superfarmer Rancho


Grę Superfarmer zna pewnie większość z Was. To świetna rozrywka dla całej rodziny a przy okazji doskonały trening matematyczny dla młodszych graczy.
Powstała ona w 1943 roku w Warszawie pod nazwą Hodowla zwierzątek a jej autorem był profesor matematyki Karol Borsuk. Gra dość szybko zyskała na popularności jednak prawie wszystkie jej egzemplarze spłonęły w czasie powstania Warszawskiego. Jedyny ocalały egzemplarz trafił później w ręce rodziny profesora a 15 lat po jego śmierci gra powróciła na rynek w nowym wydaniu i pod zmieniona nazwą Superfarmer.

na zdjęciu karton od gry Superfarmer Rancho a na nim krowa, koń i owca bujają się na chuśtawce zawieszonej na drzewie

Do tej pory pojawiło się już na rynku kilka wersji Superfarmera, my mamy ta najnowszą i myślę, że najlepszą (edit: jest już nowsza wersja z kozą ale niestety jeszcze nie testowaliśmy). Mocno zmniejszono element losowości, który mógł trochę przeszkadzać w starszych wersjach. Gra jest świetnej jakości, ma bardzo ładna oprawę graficzną a wszystkie elementy są bajecznie kolorowe.


zdjęcie przedstawia figurki z gry superfarmer rancho - trzy duże brązowe psy i trzy małe białe psy

zdjęcie przedstawia fragment kolorowej planszy z wyłożonymi polami w kolorze różowym oraz kilkoma zwierzętami na polu, są to koń, krowa, owca i trzy króliki, przed plansza leża dwie duże, piękne kostki w kolorze różowym i niebieskim z wizerunkami zwierzą
Gra polega na zbieraniu i rozmnażaniu zwierzątek oraz ich wymianie tak aby finalnie na swoim rancho mieć po jednym zwierzątku  z każdego rodzaju. Dodatkowo musimy kupować pastwiska tak aby nasze wszystkie zwierzęta miały się gdzie pomieścić. Dreszczyku emocji dodaje fakt, że na nasz inwentarz czyhają wilk i lis, które mogą wypaść na kostce i zagrozić naszej hodowli.
Szczegółową instrukcję gry znajdziecie TUTAJ.

Podczas rozgrywki trzeba dużo liczyć, kalkulować i planować. Jest tu sporo matematyki. 
Rozmnażanie zwierząt – obliczamy ile mamy par i ile rozmnoży nam się z nich zwierząt (tu przy okazji możemy porozmawiać z dziećmi o liczbach parzystych i nieparzystych). 
Wymiana zwierząt – przeliczamy ile królików kosztuje jedna owca, co możemy sobie kupić za osiem królików, ile będzie nas kosztować pole itd.


na zdjęciu cała plansza do gry superfarmer rancho widziana z góry, graja gracz czerwony i pomarańczowy, oboje maja na planszy wystawioną część swoich zwierząt


Jak możemy wykorzystać Superfarmera poza tradycyjną wersją gry?

Możemy pobawić się w obliczenia np.

1. Zagadka: Dwie pary tych zwierzątek dadzą nam ilość potomstwa, za które kupimy sobie krowę. O jakie zwierzątka chodzi?

2. Jakie zwierzęta możemy sobie kupić za równowartość małego i dużego psa?

3. Ile królików wart jest jeden koń?

4. Ile potrzeba owiec aby kupić wszystkie potrzebne do wygrania gry zwierzęta (tu bez pastwisk)?

5. Jakie jest prawdopodobieństwo wypadnięcia każdego ze zwierząt na kostce? 
Kostka jest dwunastościenna i mamy na niej 1 wilka, 1 lisa, 1 konia, 1 krowę , 2 owce, 6 królików.

6. Ile w sumie potrzeba królików aby wygrać grę? Pamiętajmy nie tylko o zwierzętach, jakie trzeba posiadać ale i pastwiskach, które trzeba dla nich kupić.


Modyfikacje:

  • Wygrywa osoba, która ma dwie krowy oraz po jednym ze wszystkich pozostałych gatunków zwierząt. 
  • Rezygnujemy z psów. Wzrasta ryzyko utraty inwentarza…
  • Wydawca sugeruje żeby, podczas gry w dwie czy trzy osoby, swoje farmy zakładać po przeciwnej stronie planszy. Zapewnia to spokojną grę i właściwie brak interakcji. Jeśli natomiast chcemy żeby gra była jeszcze bardziej emocjonująca to ustawmy swoje farmy po sąsiedzku. Zapewni to interakcję i dodatkową dawkę emocji.


wydawnictwo: Granna
liczba graczy: 2-6
wiek: 7+ (według mnie spokojnie od 5 )
czas gry: 45 min (u nas raczej około 30 min)
Zasady: bardzo proste

nasza ocena: 5/5 



Odpowiedzi

Zadanie 1. Owca

Zadanie 2. 1 owcę i 3 króliki

Zadanie 3. 24 króliki

Zadanie 4.
- 1 królik = 1 owca
- 1 owca
- 1 krowa = 2 owce
- 1 koń = 2 krowy = 4 owce
Potrzebujemy 8 owiec.

Zadanie 5.
Mamy tutaj rachunek prawdopodobieństwa. Brzmi skomplikowanie ale wcale taki nie jest.
Aby obliczyć możliwość wystąpienia danego zdarzenia (niech to będzie zdarzenie X), będziemy musieli  określić liczbę zdarzeń sprzyjających, jak i  liczbę wszystkich możliwych zdarzeń. 

W tym celu skorzystamy ze wzoru:
P(X)= (|X|)/(|Ω|)

gdzie:
|X| - oznacza liczbę zdarzeń sprzyjających 
|Ω| - oznacza wszystkie możliwe zdarzenia

Obliczamy prawdopodobieństwo dla królików. 
|X| - 6 (bo królików jest 6 na kostce) 
|Ω| - 12 (bo mamy dwunastościenna kostkę)

A zatem: P(X)= (|X|)/(|Ω|) = 6/12 = 1/2

Istnieje 50% szansy, że wypadnie królik. 
Analogicznie dla pozostałych zwierząt.

zadanie 6.
- 1 królik
- 1 owca = 6 królików
- 1 krowa = 2 owce = 12 królików
- 1 koń = 2 krowy = 24 króliki

Do tego potrzebujemy 7 miejsc dla zwierząt ( z czego dwa już mamy w zagrodzie) więc musimy dokupić pięć pastwisk.
Zakładając, że ma być „po taniości” to kupujemy 3 pastwiska w cenie 1 królika i dwa pastwiska  w cenie 2 królików.

- pastwiska = 7 królików

Ostatecznie w cenie 50 królików nabędziemy najtańszą wersję naszej hodowli (bez psów).




Wpis bierze udział w  projekcie Grajmy!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz